آفتاب
استادی:

قرآن بر اساس اجماع علمای اسلامی به هیچ‌وجه تحریف نشده است

قرآن بر اساس اجماع علمای اسلامی به هیچ‌وجه تحریف نشده است

یک استاد حوزه علمیه در جلسه تفسیر سوره مبارکه مومنون بر لزوم مراجعه به منابع برای بررسی روایات تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه قم، آیت‌الله رضا استادی اظهار کرد: نباید تنها به دیدن یک روایت در کتابی اکتفا کرده و براساس آن قضاوت داشته باشیم، بلکه باید حتما به منبع اصلی و معتبر رجوع کنیم.

این استاد حوزه علمیه با بیان این‌که «اختلاف قرائت دلیل بر تحریف نیست» گفت: بیان محتوای کلی سوره در ابتدای تفسیر از ابداعات علامه طباطبایی(ره) است.

استادی با اشاره به برخی گفته‌ها مبنی بر تحریف قرآن تصریح کرد: قرآن بر اساس اجماع علمای اسلامی اعم از شیعه و سنی به هیچ وجه تحریف نشده است و آنچه درباره اختلاف تعداد آیات و یا قرائات گفته شده است از مصادق تحریف نیست.

وی اظهار کرد: نظر اصلی درباره تعداد آیات قرآن، شش هزار و 236 آیه است ولی برخی طور دیگری شمرده و آیات تعدادی بیشتر و یا کمتر است ولی این مسئله به معنای تحریف نیست زیرا ترتیب آیات و آیات موجود در سوره و ... به هیچ وجه اختلافی نیست و حتی در فقه نیز نماز خواندن براساس قرائات مختلف صحیح شمرده شده است.

این عضو شورای عالی حوزه علمیه با اشاره به اعداد مختلف بیان شده در مجمع البیان تاکید کرد: این اختلاف نیز از قسم همان اختلافی است که گفتیم و دال بر تحریف نیست، زیرا صاحب مجمع با صراحت خود را از طرفداران عدم تحریف می‌داند.

استادی به تفسیر سوره مومنون پرداخت و با اشاره به آیه اول این سوره«قد افلح المومنون» بیان کرد: در قرآن کریم ماده فلاح، 40 بار آمده و در همه آن‌ها به صورت باب افعال بیان شده و در هیچ موردی به صورت فلح نیست و با وجود اینکه کاربرد عمده این باب، برای تعدیه است، در اینجا متعدی نیست و معنای گذشته می‌دهد.

این استاد حوزه علمیه با اشاره به دیدگاه‌های مختلف درباره معانی ریشه لغات ادامه داد: سه دیدگاه در این باره وجود دارد برخی معتقدند که یک لغت معانی مختلفی از ابتدا داشته است برخی می‌گویند یک لغت تنها یک معنای ریشه‌ای دارد و به تدریج استعمالات مختلفی یافته است و برخی نیز یک حد میانه‎ای در نظر گرفته‌اند.

این استاد تفسیر حوزه علمیه اظهار کرد: برای ارایه تفسیر تام و تمام باید اول قرائت را به درستی بررسی کنیم زیرا قرائات مختلف برای برخی کلمات وجود دارد و در گام بعدی نیز محورهای محتوایی یک سوره را استخراج کنیم کار خوبی که در المیزان صورت گرفته و شاید از ابداعات علامه باشد زیرا در گذشته این مسئله سابقه نداشته است.

وی افزود: علامه برای این سوره 4 محور عنوان کرده در حالی که در تفسیر نمونه 7 محور بیان شده و ممکن است بتوان محورهایی به آن افزود و یا از آن کاست و این مسئله سلیقه‎ای است و از دید المیزان، دعوت به ایمان و تمیز کفار از آنان یکی از مهمترین محورهای مباحث این سوره است.

استادی ادامه داد: علامه طباطبایی بر این اساس معتقد است که محتوای سوره‌های دارای حروف مقطعه که با هم مشابهت دارند نیز مشابه‎اند مانند محتوای سوره «ص» با سوره‌ای که با «المص» آغاز می‎شود.

وی با بیان این‌که «گاهی بیش از 20 قول درباره حروف مقطعه ذکر شده است» اظهار کرد: برخی مفسران معتقدند که این حروف مقطعه رمزی میان خدا و پیامبر(ص) است و برخی نیز معتقدند که این حروف اعجاز قرآن است تا به همه نشان دهد که این محتوای عالی از همین حروف ساده درست شده است.

استادی افزود: برخی می‌گویند ایمان بدون عمل ثمری ندارد و برخی نیز نفس ایمان را دارای ارزش می‌دانند که موجب نجات از آتش است اما علامه طباطبایی روش میانه‌ای برگزیده و مراتب ایمان را عنوان کرده است یعنی اینکه عمل جزء لوازم ایمان است و اگر کسی به لوازم ایمان پایبند نباشد اساسا ایمان نیاورده است.

استادی تصریح کرد: علامه تاکید می‎کند که عمل فی الجمله و نه بالجمله در ایمان وجود دارد یعنی اصل ایمان با هر مرتبه‌ای از عمل موجب فلاح شدن است و مراتب افراد در کسب ایمان مختلف است یعنی ایمان با مقداری از گناه می‌سازد ولی این طور نیست که کسی بگوید ایمان دارم ولی هیچ عمل صالحی نداشته باشد.

انتهای پیام

کد N966006

وبگردی