آفتاب
علی بهجت:

علم فقط برای زندگی بشر کافی نیست

علم فقط برای زندگی بشر کافی نیست

فرزند آیت الله محمد تقی بهجت گفت: یکی از امتیازات آیت الله بهجت نسبت به سایر علما این بود که اگر سایرین برای رسیدن به معبود باید پله پله بالا بروند ایشان در این عرصه پرواز می کردند چرا که خود را در این دنیا آلوده به گناه نکرده بود و سبک بود.

گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حجت الاسلام و المسلمین علی بهجت عصر امروز در نشست تخصصی « عبد صالح» ویژه بررسی شخصیت و اندیشه اخلاقی و عرفانی آیت الله محمد تقی بهجت که به همت گروه الهیات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی با حضور طیبی رئیس جهاد دانشگاهی و جمعی از اساتید و پژوهشگران در این حوزه برگزار شد، با بیان اینکه ذکر خواص عجیبی برای انسان دارد اظهار کرد: انسان وقتی به خداوند وصل می‌شود نورانی می گردد و به جریان می افتد و علاوه بر اینکه خود از آن نور بهره می برد سایرین را هم نورانی می‌کند.

وی در ادامه با اشاره به شخصیت آیت الله بهجت گفت:‌ اتصال به معبود برای ایشان بسیار قوی بود و در هیچ حالی نمی خواست از یاد خداوند غفلت داشته باشد و هیچ چیزی ایشان را از یاد معبود غافل نمی کرد. ما ارزش انسان ها را به میزان آگاهی شان می دانیم چرا که هیچ انسانی بدون آگاهی به مقصد نمی رسد علم فقط برای بشر کافی نیست بلکه باید انسان باشد. علم نور است ولی فرد دزد از نور چراغ برای دزدی بهره می برد.

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: ما می خواهیم همه زندگی را با علم سامان بدهیم که این زندگی هشتاد ساله تامین شود. اگر فقط زندگی خوراک و امثال این است سایر حیوانات هم این کار را انجام می‌دهند. علم برای ما ارزش دارد به دلیل آنکه انسان بداند که می خواهد به کجا برود. اگر دانشمندی نفهمد که برای چه آمده و به کجا می رود به هیچ چیزی دست نیافته است حتی اگر انیشتین باشد. اگر انسان از عالم توحیدی چیزی نداند همه عمر خود را صرف دنیا می‌کند ولی فرد مومن می‌داند که جهان برای انسان آفریده شده است و انسان روح الله است و این سیری است که عالمان معرفت آن را طی کرده اند.

بهجت تاکید کرد:‌ انسان با مرگ تمام نمی شود، ما دائما در حال مرگ هستیم. برای زندگی دنیا باید به اندازه تلاش کنیم. آیت الله بهجت می فرمایند ما نیامده ایم به هر قیمتی زندگی کنیم آمده ایم با زندگی کردن قیمت پیدا کنیم. پس دنیا برای انسان یک کلاس است. برای دنیا باید به اندازه ای وقت صرف کنیم که در آن هستیم ولی برای یک زندگی بی نهایت باید بی نهایت وقت بگذاریم. اگر کسی که تمام علوم را داشته باشد ولی حقیقت عالم را نداند هر چه رفته دور شده است.

وی گفت:‌ حضرت علی (ع) می فرماید علم باید انسان را به مهندس عالم برساند. این همه مهندس داریم ولی خیلی از آن‌ها اصول دین را نمی دانند ولی آیت الله بهجت قبل از رسیدن به سن بلوغ اهداف الهی را می دیدند. کسی که برای خدا حرکت کند محال است که خدا او را تنها بگذارد. باید بدانیم که روزی خدا با بنده است و خدا او را رها نمی کند.

بهجت گفت:‌ آنچه که قضای انسان است علمی است که انسان را به مسیر الهی وصل کند. آیت الله بهجت هرگز گرفتار زمین نشده بود و راه برای او هموار بود. همه در علم و معرفت پله پله بالا می روند ولی ایشان پرواز می کرد چون سبک بود و به گناه های دنیا آلوده نشده بود. آیت الله بهجت می فرمودند آگاهی انسان استاد انسان است و نباید منتظر استاد باشیم به آنچه که می دانیم و یقین داریم درست است جامه عمل بپوشانیم و آنچه که به آن حتی یک درصد احتمال می دهیم درست نیست باید از آن دوری کنیم. اگر کسی ترک معصیت کرد و نماز اول وقت خواند این اعمال کافی است که بالاترین مرتبه برسد و اگر نرسید من را لعن کند.

همچنین در ادامه این نشست تخصصی حجت الاسلام و المسلمین محمد روحی، ناصر رحم دل و سید حمیدرضا رئوف از استادان دانشگاه و پژوهشگران پژوهشگاه علوم انسانی به ارائه مقالاتی پرداختند. همچنین در روزهای هفتم و هشتم مهرماه کارگاه های آموزشی اخلاق و عرفان کاربردی دانشوران بر اساس اندیشه های اخلاقی آیت الله بهجت در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی برگزار می‌شود.

انتهای پیام

کد N965552

وبگردی