آفتاب

هاآرتص: قدرت توافق هسته‌ای در اجرای کامل آن است

هاآرتص: قدرت توافق هسته‌ای در اجرای کامل آن است

یک روزنامه صهیونیستی در گزارشی با پرداختن به دستاوردهای برنامه جامع اقدام مشترک نوشت: توافق هسته‌ای در مجموع یک توافق خوب است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، روزنامه هاآرتص در ادامه این گزارش نوشت: ممکن است نبرد بر سر تصویب توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 پایان یافته باشد، اما این توافق پایان نیافته است و نیاز به نظارت بین‌المللی است تا اطمینان حاصل شود که این توافق به طور کامل و بدون انحراف اجراء می‌شود. این وظیفه تمام طرف‌های این توافق است.

این روزنامه صهیونیستی با تکیه بر ادعای بی‌اساس غرب و رژیم صهیونیستی مبنی بر تلاش ایران برای دستیابی به ظرفیت تولید سلاح هسته‌ای نوشت: برنامه جامع اقدام مشترک تمام راه‌های دستیابی ایران به تسحیلات هسته‌ای را مسدود می‌کند. به‌علاوه بر اساس این توافق، آژانس باید گزارش ارزیابی نهایی خود از مسایل باقی مانده درباره فعالیت‌های هسته‌ای گذشته و حال ایران را تا دسامبر 2015 ارائه دهد.

یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و رییس سازمان انرژی اتمی ایران در 14 ژوییه (23 تیرماه) یک نقشه راه را امضا کردند که جزییات همکاری ایران و آژانس برای حل باید این سوالات را مشخص می‌کند. ایران هم‌چنین باید پروتکل الحاقی معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای را تصویب کند.

هاآرتص هم‌چنین نوشت: بنابراین به طور کلی، این توافق به اندازه کافی بدون ابهام است. می‌توان نتیجه‌گیری کرد که توافق هسته‌ای اگر به درستی اجرا شود موجب حل مساله هسته‌ای ایران می‌شود. هرچند که برجام رفتار ایران در منطقه را تغییر نخواهد داد.

لازم به ذکر است که قدرت توافق هسته‌ای در اجرای کامل آن است. در این میان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نقش بسیار مهمی درباره نظارت بر این توافق دارد و باید حمایت کشورهایی که این توافق را انجام داده‌اند به‌دست آورد.

آمانو پیش از این اعلام کرده است، آژانس برای انجام وظایف خود طبق برجام نیازمند افزایش بودجه و دو برابر شدن تعداد بازرسان مستقر در ایران است.

این روزنامه صهیونیستی با تاکید بر این که اسراییل نیز در این نظارت باید به عنوان یک شریک فعال و با همکاری نزدیک آمریکا مشارکت داشته باشد، نوشت: اسراییل در این میان باید به تقویت روابط نزدیک و صمیمی با واشنگتن بپردازد آن هم در هر سطحی که به تلاش آن برای نظارت بر اجرای توافق‌نامه هسته‌ای کمک خواهد کرد. اگر تل‌آویو به اندازه کافی برای انجام این کار عاقل باشد، توافق هسته‌ای و تجدید روابط نزدیک با آمریکا به امنیت اسراییل کمک خواهد کرد.

می‌توان این‌طور نتیجه‌گیری کرد که توافق هسته‌ای در برگیرنده فرصت‌های بیش‌تری است.

انتهای پیام

کد N965440

وبگردی