آفتاب

آغاز ارائه گزارش حسابرسی بودجه سال 92 شرکت‌های وابسته به شهرداری تهران در شورا

آغاز ارائه گزارش حسابرسی بودجه سال 92 شرکت‌های وابسته به شهرداری تهران در شورا

بررسی گزارش حسابرس رسمی شورای شهر تهران از حسابرسی شرکت‌های وابسته به شهرداری تهران برای سال مالی 1392 در یکصد و هشتاد و پنجمین جلسه شورا آغاز شد.

به گزارش سرویس شهری ایسنا، علیرضا دبیر – رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورا در ابتدای بررسی گزارش حسابرسی رسمی شورا در خصوص حسابرسی شرکت پیام رسا برای سال مالی منتهی به اسفند ۹۲ اظهار داشت: حسابرسی سال ۹۲ شرکت ها و سازمان ها به طور کامل به اتمام رسیده و چند ماهی است به هیات رییسه شورا ارائه شده است.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران اضافه کرد: هر کدام از اعضای کمیسیون ها نیز که درخواست داشته اند در جلسات ما شرکت کرده اند و خوشبختانه فرصت کافی برای بررسی گزارش حسابرسی نیز توسط کمیسیون ها وجود داشته است.

وی خطاب به معاونین شهردار و مدیران عامل حاضر در جلسه گفت: دوستانی که امروز در این جلسه حاضر هستند هیج بهانه ای برای نداشتن فرصت کافی برای پاسخگویی ندارند. ما قبل و بعد از پیش نویس جلسات متعددی را برگزار کردیم تا شرکت ها همه مستندات شان را به حسابرس ارائه کنند.

دبیر با اشاره به اینکه در سالهای قبل این جلسات هماهنگی بین حسابرس و شهرداری در کمیسیون برگزار نمی شد؛ تصریح کرد: به شهرداری تهران فرصت کافی برای دفاع داده شده است و بندهای باقی مانده مربوط به موضوعاتی است که حسابرس ادله شهرداری تهران را قبول نکرده است و حالا باید اعضا تصمیم نهایی را بگیرند.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه از رییس شورای شهر برای تشکیل جلسه فوق العاده تشکر کرد و گفت:‌ امروز بررسی گزارش حسابرسی ۹ شرکت در دستور جلسه است و گزارش حسابرسی همه سازمان ها نیز آماده ارائه در صحن شورا است. ضمن اینکه گزارش حسابرسی سال ۹۳ مناطق نیز آغاز شده و کمیسیون برنامه و بودجه هیچ تاخیری در گزارش‌های حسابرسی ندارد.

بعد از اتمام سخنان علیرضا دبیر؛ حسابرس رسمی شورا گزارش حسابرسی شرکت پیام رسا را قرائت کرد و از نظر معصومیان شرکت پیام رسا در پایان سال ۹۲ مشروط شده بود.

علیرضا دبیر با اشاره به اینکه درباره شرکت پیام رسا دو بحث وجود دارد؛ بیان داشت:‌ به طور خلاصه اگر این شرکت به سیستم مالی نظم بیشتری بدهد و روال برگزاری مناقصات را تغییر دهد می‌تواند روال بهتری را داشته باشد.

دنیامالی نیز در ادامه تاکید کرد: بهتر است برای سال ۹۵ بین شورا و شهرداری توافقی انجام شود که دو تیم حسابرسی جداگانه برای شهرداری و شورا انتخاب نشود و در هزینه های حسابرسی صرفه جویی شود.

رییس کمیسیون عمران اضافه کرد: فرمت این گزارش که حسابرس فعلی ارائه کرده با فرمت های معمول حسابرسی تفاوت دارد. ما باید از پروتکل های رایج استفاده کنیم و نمی توانیم سلیقه ای عمل کنیم.

وی تصریح کرد:‌ اینکه شرکت مالیات های تکلیفی خود را پرداخت نکرده، اشکالات اساسی مدیریتی است اما ما باید وحدت رویه را درباره حسابرسی سازمان ها و شرکت ها داشته باشیم.

حافظی نیز متذکر شد: ما باید از ذیحسابان شورا سوال کنیم؛ چرا این موارد را امضا کرده‌اند که حالا این بندهای حسابرسی ایجاد شده است؟ با این تعداد بند حسابرسی شرکت پیام رسا باید مردود اعلام می‌شد؛ چرا مشروط شده است؟

دوستی نیز بیان داشت: حسابرس گزارش پیام رسا را مشروط اعلام کرده است اما یک شرکت برای یک سال تاسیس نمی‌شود. عمر شرکت به نحوه عملکرد آن بستگی دارد. نمی‌توان با عملکرد یک ساله شرکت پرونده آن را بست. بیشتر ایرادهای حسابرس به روش‌های این شرکت و سیستم‌های مالی است.

بنابر اعلام مرکز ارتباطات و بین الملل شورای اسلامی شهر تهران، پیرهادی نیز با اشاره به اینکه نباید جایگاه حسابرس شورا را تضعیف کنیم؛ یادآور شد: حسابرسی در داخل شهرداری می تواند کمک کننده باشد، اما این گزارش اصل و معیار نیست. حسابرسی در درون شهرداری بازوی مدیریتی برای شهرداری است، اما ملاک ما در شورا نیست. ممکن است فرمت و روش حسابرسی فرق کند اما محتوای حسابرسی روشن است.

حکیمی پور در ادامه بیان داشت: ۸۰درصد کار ما در شورا همین است. در همه حسابرسی ها فرمتی وجود دارد به نام کاربرگ؛ که نکات مهم حسابرسی و بحث های اصلی حسابرسی در آن مطرح می شود. آیا در این حسابرسی کاربرگ وجود دارد؟ آیا درآمدهای شرکت ها به حساب متمرکز واریز می شود؟ صد درصد سهام این شرکت متعلق به شهرداری تهران است. آیا درآمد این شرکت شفاف است؟

اقبال شاکری نیز تاکید کرد:‌ کمیسیون برنامه و بودجه درباره این گزارش به عنوان نماینده تخصصی شورا باید اظهار نظر می‌کرد. عملکرد ذیحساب بسیار اهمیت دارد. ما به او رای داده‌ایم پس چرا این مسایل را رعایت نکرده است؟ ذیحسابان متناظر با حسابرسان مسئول هستند و باید پاسخگو باشند.

به گفته شاکری، شکل انجام کار در سیستم شرکت‌ها صحیح نیست در حالی که کار انجام شده صحیح است.

چمران با تاکید بر اینکه حسابرس منتخب شورا است و کمیسیون برنامه و بودجه نمی‌تواند نظر حسابرس را تغییر دهد؛ خاطر نشان کرد: کمیسیون برنامه و بودجه تنها نظر حسابرسی را به شهرداری ارائه می کند تا مدارک بیشتری ارائه کند و در نهایت گزارش نهایی حسابرس بدون دخالت کمیسیون برنامه و بودجه به صحن شورا ارائه می شود.

مجتبی شاکری با اشاره به اینکه این از جلسات بسیار خوب و موثری است که منافی دیگر وظایف ما درباره مسائل شهر و معاونت های مختلف نیست؛ تصریح کرد: زحمتی که کمیسیون برنامه و بودجه کشیدند تا بندها را به موارد محدود تنزل بدهند و موارد اختلافی را گزارش بدهند کار بسیار درستی است.

وی اضافه کرد:‌ مواردی که حسابرس گزارش می‌دهند ۸۰ درصد درمورد همه شرکت‌ها تکرار می‌شود. در این صورت باید این بیماری را در این مجموعه درمان کرد. اینکه فقط استماع کنیم کافی نیست. این تصمیم یا با برخورد کردن با مدیر مربوطه و یا با تحول در نظام حسابداری باید دچار تحول شود.

شاکری گفت:‌ همه دوستانی که در اینجا هستند باید خودشان را صاحب شرکت بدانند و این روند را اصلاح کنند. از بحث‌های حاشیه‌ای پرهیز کنیم و یک خروجی مفید از این جلسه داشته باشیم.

تندگویان نیز تاکید کرد: مدل بررسی گزارش حسابرسی در صحن روش درستی نیست. بهتر بود ما در کنار هر بند حسابرسی جواب کتبی شهرداری را داشتیم و می توانستیم تصمیم درستی بگیریم. ما مشاورین شهرداری تهران در بهبود عملکرد مالی هستیم و اینجا نمی خواهیم مچ کسی را بگیریم.

اقدامیان نیز به عنوان نماینده شهرداری توضیح داد: شهرداری فرصت دارد بعد از قرائت گزارش حسابرسی در صحن به بندهای حسابرس پاسخ کتبی ارائه دهد و شورا به عنوان مجمع شهرداری می تواند با توجه به پاسخ ارائه شده توسط شهرداری تصمیم گیری کند.

رییس اداره مجامع شرکت‌های وابسته به شهرداری تهران اضافه کرد: در این گزارش‌ها حسابرس به یک مورد تخلف مالی اشاره نکرده است و فقط اختلافات به موارد قابل قبول نبودن اسناد مربوط می شود.

چمران رییس شورای اسلامی شهر تهران در ادامه تصریح کرد: حسابرس موظف نیست تمام پاسخ های شهرداری را بپذیرد اما ممکن است ما پاسخ های شهرداری را بپذیریم. بنابراین شهرداری باید پاسخ های خود را به تک تک بندهای حسابرسی به شورا ارائه کند.

حسابرس نیز بیان داشت: جلسات متعددی با حضور آقای دبیر برگزار شده و از حدود ۴۰ بند به ۱۴ بند رسیده‌ایم. ما با اسناد ارائه شده تا اینجا قانع شده ایم اما در موارد دیگر اسناد برای ما قابل قبول نبوده است.

در ادامه این جلسه معصومیان حسابرس منتخب شورا گزارش حسابرسی شرکت شهربان و حریم‌بان را قرائت کرد. از نظر حسابرس مستقل وضعیت مالی شرکت شهربان و حریم بان مشروط بوده است.

حکیمی پور در خصوص شرکت شهربان و حریم‌بان گفت: شهرداری این شرکت را برای برون‌سپاری تشکیل داد و این شرکت کارایی کافی را در این سال‌ها نداشته است.

رییس شورای اسلامی شهر تهران در پایان تصریح کرد: ما گزارش حسابرسی کل شرکت‌ها را برای شهرداری ارسال می‌کنیم تا برای همه شرکت‌ها پاسخ کتبی ارائه کنند.

انتهای پیام

کد N965399

وبگردی