آفتاب

انتقادها به سازمان ملل به دلیل واگذاری پست مهم حقوق بشری به عربستان

انتقادها به سازمان ملل به دلیل واگذاری پست مهم حقوق بشری به عربستان

سازمان ملل به دلیل دادن نقشی کلیدی در مسائل مربوط به حقوق بشر به عربستان سعودی، به شدت مورد انتقاد قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از ایندیپندنت، عربستان که خود در آزادی زنان، اقلیت‌ها و دگراندیشان بدترین آمارها را دارد، به تازگی به ریاست یک نهاد مستقل در شورای حقوق بشر سازمان ملل انتخاب شده که وظیفه تحقیق و آموزش در مسائل حقوق بشری و تعیین برخی مسئولان ناظر بر حقوق بشر در سطح جهان را بر عهده دارد.

منتقدان از جمله همسر رائف بدوی، وبلاگ‌نویس زندانی حامی دموکراسی در عربستان که به دلیل اظهاراتی درباره آزادی بیان؛ به 1000 ضربه شلاق محکوم شد، این انتخاب را یک رسوایی می‌دانند و می‌گویند: نفت، حقوق بشر را فریب می‌دهد.

همسر بدوی که یک کمپین بین‌المللی برای آزادی همسرش به راه انداخته، در صفحه فیس‌بوک خود نوشته است، ارائه چنین نقشی به فیصل بن حسن، نماینده عربستان سعودی در سازمان ملل در حقیقت چراغ سبزی برای شلاق زدن مجدد رائف است.

"دیده‌بان سازمان ملل" به عنوان یک سازمان مردم نهاد مستقل فاش کرد که فیصل بن حسن طراد، نمایندۀ عربستان سعودی در دفتر سازمان ملل در ژنو، به عنوان رئیس این نهاد انتخاب شده است.

این انتخاب که در ماه ژوئن صورت گرفته و تاکنون اعلام نشده بود، در حقیقت پاداشی تسلی بخش برای سعودی‌هاست که پیش‌تر در پی محکومیت بین‌المللی سوابق حقوق بشری عربستان، درخواست خود برای به عهده گرفتن ریاست شورای 47 عضوی حقوق بشر را پس گرفتند.

شورای حقوق بشر سازمان ملل، مسوول ترویج حقوق بشر در سراسر جهان است و به دلیل تضمین عضویت کشورهایی که دارای سوابق حقوق بشری بسیار بدی هستند، مورد انتقاد قرار می‌گیرد.

انتهای پیام

کد N965368

وبگردی