آفتاب

نهاد حقوقی آمریکا به دنبال دختران محبوس شاه سابق سعودی

نهاد حقوقی آمریکا به دنبال دختران محبوس شاه سابق سعودی

سازمان «آمریکایی‌ها به خاطر دموکراسی و حقوق بشر در بحرین» ADHRB ضمن اظهار نگرانی نسبت به ادامه اقدامات مسوولان عربستانی در بازداشت خودکامانه فعالان حقوق بشر این کشور و وکلای مدافع و شخصیت‌های مخالف از جمله اعضایی از خاندان حاکم، خواهان مشخص شدن سرنوشت این افراد شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه خبری العهد لبنان، حسین عبدالله، مدیر اجرایی این سازمان در سخنرانی خود در شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو به صورت ویژه به ناپدید شدن سحر، جواهر، مها و هلا، دختران ملک عبدالله بن عبدالعزیز، پادشاه سابق عربستان که در حبس خانگی به سر می‌برند و با آنها بدرفتاری‌هایی صورت می‌گیرد که گفته شده به حد شکنجه هم می‌رسد، اشاره کرد.

وی عنوان داشت: پادشاه سابق عربستان به گارد ملی این کشور دستور داد تا این افراد در بازداشت خانگی قرار بگیرند و این امر پس از آن صورت گرفت که این دختران اصلاحات حقوق بشر در کشورشان را تایید کرده و خواهان تحقق این اصلاحات شدند.

وی افزود: ظرف 14 سال گذشته گارد ملی با دستوراتی از سوی متعب بن عبدالله بن عبدالعزیز و عبدالعزیز بن عبدالله آل سعود، دو برادر ناتنی این دختران اجازه خروج این چهار تن از حبس خانگی را نمی‌دهند.

حسین عبدالله گفت: در سال 2014 مساله بازداشت این افراد علنی شد و دختران شاه سابق و "العنود الفایز" مادر در تبعید آنها اعلام کردند که نیروهای امنیتی عربستان این دختران را تهدید کرده و آنها را از غذا، آب و درمان محروم کرده و به خشونت فیزیکی علیه این افراد مبادرت ورزیدند.

از زمان آخرین حضور رسانه‌ای سحر و جواهر در سال 2014 دیگر اخباری از این دختران به گوش نمی‌رسد و ادعاهایی نیز مبنی بر اینکه این چهار تن در قید حیات نیستند، مطرح شده است.

وی عنوان داشت که دولت سلمان بن عبدالعزیز آل سعود، پادشاه عربستان از زمانی که در سال 2015 قدرت را در دست گرفت به بازداشت خودکامانه و بی‌حساب و کتاب فعالان حقوق بشر و مخالفان مسالمت‌جو از جمله دختران برادرش ادامه می‌دهد و بازداشت این دختران و بدرفتاری با آنها و محروم کردنشان از حقوق خود نقض آشکار معاهده‌های بین‌المللی به شمار می‌آید.

وی در پایان با درخواست از تمامی کشورها از جمله عربستان برای ممانعت از بازداشت‌های بی‌حساب و کتاب، فعال‌سازی افرادی که به این طریق بازداشت شده‌اند خواهان مشخص شدن هرچه سریعتر سرنوشت این دختران شد.

انتهای پیام

کد N965327

وبگردی