آفتاب

یک روز بعد از تصویب نهایی قانون اساسی جدید خشونت‌ها در نپال ادامه دارد

یک روز بعد از تصویب نهایی قانون اساسی جدید خشونت‌ها در نپال ادامه دارد

پلیس نپال امروز (دوشنبه) یک روز بعد از اعلام تصویب نهایی نخستین قانون اساسی دموکراتیک این کشور اعلام کرد، خشونت‌ها در اعتراض به این قانون اساسی همچنان ادامه داشته و نیروهای پلیس با شلیک گلوله دست کم سه معترض را مجروح کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، پرامود خارل، مقام ارشد پلیس نپال اظهار کرد، در پی شلیک مستقیم نیروهای پلیس این کشور به معترضان مخالف قانون اساسی در شهر بیراتناگار، شرایط برای تظاهرکنندگان وخیم شده است.

وی خاطرنشان کرد: همچنان رویارویی میان نیروهای پلیس و تظاهرکنندگان ادامه دارد.

روز یکشنبه رام باران یاداو، رئیس جمهور نپال قانون اساسی جدید این کشور را امضا و رسما اعلام کرد. این قانون اساسی در حالی تصویب شد که گروه‌های اقلیت قومی در نواحی جنوبی نپال که بر اساس این قانون سرزمینشان چند تکه خواهد شد شدیدا با آن مخالفت کرده‌اند.

این قانون اساسی هفت ایالت در نپال تحت یک نظام فدرال سکولار را به وجود می‌آورد و از جمله مخالفان این قانون اساسی، گروه‌هایی هستند که می‌خواهند نپال بار دیگر به عنوان یک کشور هندو مطرح شود.

در اعتراضات هفته‌های اخیر علیه قانون اساسی جدید بیش از 40 نفر تا کنون کشته شده‌اند.

هند که همسایه نپال است، نسبت به خشونتها در این کشور نگران است. روز یکشنبه دولت هند در بیانیه‌ای که از لحن سردی نسبت به تحولات نپال استفاده کرده بود، برای مردم نپال "بهترین‌ها را آرزو کرد" اما از تبریک به این کشور به سبب تصویب قانون اساسی جدید خودداری کرد.

در بیانیه وزارت امور خارجه هند آمده است: هند حامی یک قانون اساسی فدرال، دموکراتیک، جمهوری‌خواه و فراگیر در نپال است. ما نگران هستیم وضعیت در چند نقطه از این کشور که دارای مرز مشترک با هند هستند همچنان متشنج است.

انتهای پیام

کد N965261

وبگردی