آفتاب
هاشمی رفسنجانی در کنگره اقتصاد سلامت:

مسؤولان برای متعادل شدن هزینه های درمان برنامه‌ریزی کنند

مسؤولان برای متعادل شدن هزینه های درمان برنامه‌ریزی کنند

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با بیان شروط انفاق درست، اقتصاد سلامت را برای جامعه بسیار مهم دانست و گفت:هزینه سلامت در دنیا رو به افزایش است و مسؤولان باید برنامه‌ریزی کنند تا این هزینه‌ها متعادل شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی صبح امروز در مراسم افتتاح اولین کنگره کشوری آکادمی اقتصاد سلامت به سالگرد آغاز هفته دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: جنگی بر مردم ایران تحمیل شده بود که بی‌نظیر بود، چون شرق، غرب و ارتجاع منطقه، پشت سر شخصیت مریض و جلّاد صدام قرار گرفته بودند تا انقلاب نوپای مردم ایران را بشکنند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با یادآوری دلاوری‌های مردم و فرزندان این آب و خاک در طول 8 سال دفاع مقدس، گفت: سرانجام پیروزی سیاسی ایران در سازمان ملل ثبت شد.

هاشمی رفسنجانی، به نقش پزشکان در طول سال‌های جنگ اشاره کرد و گفت: چون خودم فرمانده جنگ بودم، می‌دیدم که پزشکان چه اقدامات حیاتی و ارزشمندی در خطوط مقدم، درمانگاه‌های صحرایی و بیمارستان‌ها می‌کردند.

وی در ادامه سخنان خویش به موضوع کنگره پرداخت و با بیان این سخن پیامبر که «نعمتان مجهولتان الصّحه و الامان»، سلامت و امنیت را دو نعمت مانند آب و هوا در زندگی انسان‌ها دانست و گفت: باید بیشتر قدر این نعمت را بدانیم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید مجدد بر اهمیت سلامت در زندگی فردی و اجتماعی انسان‌ها، به پیشرفت برنامه بهداشت و درمان در کشورهای اروپایی از جمله آلمان اشاره کرد و گفت: با توجه به رشد علمی، داروها و مباحث مربوط به سلامت، باید به روز باشد.

هاشمی رفسنجانی با بیان آیه شریفه « وَأَنفِقُواْ فِي سَبِيلِ اللّهِ وَلاَ تُلْقُواْ بِأَيْدِيكُمْ إِلَى التَّهْلُكَةِ»، گفت: خداوند به مردم دستور می‌دهد که در راه خدا انفاق کنید تا در هلاکت نیفتید.

وی با بیان تفاسیر گوناگون این آیه، گفت: کلمه انفاق در عرف لغات به معنی بخشش در راه خداست، اما معنای اصلی این لغت، هزینه کردن جان و مال برای اهداف خاص است که اگر مقدس باشد، تعبیر به «فی سبیل الله» می‌شود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، در تفسیر «فی سبیل الله» افزود: خداوند در آفرینش، نظام را به گونه‌ای ترسیم کرده که درآمدها باید در جای خود مصرف شود که شرط گذاشته نه اسراف باشد و نه ریاضت.

وی افزود: اگر امروز به زندگی در همه ابعاد آن توجه کنیم، متوجه می‌شویم که اعتدال باید در همه هزینه‌ها سرلوحه کارها باشد.

هاشمی رفسنجانی به حدیثی از پیامبر که «عفو» را طریقه «انفاق» معرفی کرد، گفت: عفو معنای اعتدال دارد که باید در انفاق هم میانه‌روی کرد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، سعادتمندی انسان در دنیا و آخرت را هدف اصلی رسالت پیامبران دانست و گفت: یکی از بهترین کارها در راه سعادت، انفاق درست است.

وی با بیان شروط انفاق درست، اقتصاد سلامت را برای جامعه بسیار مهم دانست و با یادآوری نقش داروها و بیمه‌ها در اقتصاد سلامت، گفت: هزینه سلامت در دنیا رو به افزایش است و مسؤولان باید برنامه‌ریزی کنند تا این هزینه‌ها متعادل شود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به راه‌هایی که بعضی از کشورهای جهان برای کم کردن هزینه‌های سلامت و از طریق بیمه‌های تأمین اجتماعی، پیموده‌‌اند، گفت: اگر چه بیمه جامع تأمین اجتماعی، خوراک، مسکن، درمان، شغل و تحصیل را شامل می‌شود، اما دارو و تحصیل با توجه به نقشی که در زندگی دارند، اهمیت بیشتری دارند.

وی آموزش و تحصیل را سفارش قرآن و ضرورت روز دانست و گفت: باید آموزش مسایل پزشکی فراگیر شود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگری از سخنان خویش با ملامت تبعیض انسان‌ها در برخورداری از تحصیل و دارو، گفت: باید همه انسان‌ها بتوانند آنچه را که حق طبیعی آنهاست، داشته باشند و یکی از کارهای خوب دنیا در این مسیر بیمه‌های تأمین اجتماعی است.

هاشمی رفسنجانی با تشریح برنامه‌های استعماری بعضی از کشورها که با چپاول منابع و منافع ملت‌ها، سرمایه‌هایی برای خود جمع کرده‌اند، گفت: پس از آن است که امنیت انسان‌ها توسط انواع تروریست‌ها که دستاورد نامبارک استبداد و استعمار است، مخدوش شده است.

وی با یادآوری سخنان خویش در گفت‌وگو با مسؤولان یکی از سازمان‌های جهانی، گفت: به ایشان گفتم که تروریست‌ها به خاطر ظلم شما ایجاد شده‌اند که مثلث استعمار، استبداد و تندروی را خلق کردید.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر این نکته که استعمار و استبداد مکمل و حامی همدیگر در چپاول منابع ملت‌ها هستند، گفت: وقتی مردم به ستوه می‌آیند و بر می‌خیزند، همین استبداد و استعمار با مجموعه عوامل خویش، تندروها را به جان مردم می‌اندازند که اوضاع مردم مصر بهترین مصداق این شیوه است.

هاشمی رفسنجانی، همچنین به اوضاع لیبی، مخصوصاً پس از سقوط قذافی اشاره کرد و گفت: الان شهرها و روستاهای لیبی خاستگاه تروریست‌ها شده و امنیت دیگر کشورهای منطقه را هم تحت‌الشعاع قرار داده است.

وی با ابراز نگرانی از تشدید ناامنی‌ها در کشورهای منطقه و با اشاره به برقراری امنیت در جمهوری اسلامی ایران گفت: این امنیت مرهون اراده مردم است که اگر نتوانیم خواسته‌های این مردم را برآورده کنیم، دشمنان کینه‌جو و دست‌های مرموز، درصدد ایجاد ناامنی در کشور هستند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به حضور داعش و دیگر تروریست‌ها در شرق و غرب کشور، گفت: هشدار ایران که اگر به 35 کیلومتری کشور نزدیک شوند، نابود می‌شوند، آنان را سر جای خود نشاند.

اوی در بخش دیگری از سخنان خویش، به تصویب سیاست‌های کلی سلامت در مجمع تشخیص مصلحت نظام اشاره کرد و گفت: شما متخصصان با نگاه به اصول و سیاست‌های کلی، می‌توانید برنامه‌ریزی کنید.

هاشمی رفسنجانی ابراز نارضایتی از عملکرد عده‌ای که به اسم انقلاب و اسلام در مسیر بررسی برجام سنگ‌اندازی می‌کنند ، گفت: با توجه به سفر آمانو به ایران که قبلاًَ به آمریکا و کنگره رفته بود و در سفر به ایران در کمیسیون برجام مجلس نیز حضور یافت، باید برای اجرای توافق‌نامه، هر دو طرف جدی باشند. البته آنها عجله‌ای برای برداشتن تحریم ندارند، ولی این تحریم‌ها ظالمانه است و حداقل برای تأمین نیازهای پزشکی باید تحریم‌ها را از بین ببریم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحتص نظام ادامه داد: اگر برنامه مذاکرات به نتیجه مطلوب برسد، آنها باید تحریم‌ها را لغو کنند، همان‌گونه که شورای امنیت در نیم ساعت شش قطعنامه را برداشت.

وی در پایان سخنان خویش گفت: امیدوارم نتیجه بحث شما در کنگره کشوری آکادمی اقتصاد سلامت، راه‌های عملی امکان‌پذیر در راستای سلامت کشور باشد.

در آغاز این مراسم، آقای دکتر دیناروند، رئیس سازمان غذا و دارو، با ارائه گزارشی از اوضاع دارو و نقش آن در اقتصاد و سلامت، به مقایسه وضعیت ایران در بین کشورهای جهان پرداخت و گفت: در ایران سهم هزینه‌های دارویی 15 درصد کل هزینه‌های سلامت است که جایگاه تقریباً مطلوبی است.

وی مثبت شدن طراز تجارت دارویی کشور در سال 1404 و افزایش سهم بازاریابی کشور از 67 درصد فعلی به 75 درصد را از جمله برنامه‌ها و اهداف سازمان غذا و دارو دانست و گفت: باید دسترسی به داروها عادلانه باشد، قیمت‌ها منطقی‌تر گردد و از مصرف غیرمنطقی دارو بکاهیم.

قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز با تأکید بر اهمیت توجه به نیازهای نهادینه کردن سلامت در کشور، به عملکرد دولت‌های پس از انقلاب در این زمینه اشاره کرد و گفت: خوشحالیم که دولت یازدهم به شعار خویش، یعنی توجه به حوزه سلامت در بخش اجتماعی عمل کرده است.

هاشمی به شرایط پس از تحریم اشاره کرد و گفت: ادعا بود که دارو و تجهیزات جزو مسایل تحریم نیست، اما در عمل چنین نبود و حتی انتقال پول و خرید کالاهایی که به نوعی با سلامت مردم ارتباط داشت، مشکل بود.

وزیر بهداشت، جلوگیری از ورود سمومی را که مخلّ جدّی سلامت مردم است، یکی از برنامه‌های اصلی پس از تحریم دانست و گفت: باید با استفاده از نیروهای ارزشمند علمی در داخل و خارج در مسیر گسترش کمی و کیفی سلامت مردم گام برداریم.

آرش نصرتی، مدیر ارشد شرکت نوونوردیسک هم، گزارشی از چرایی و چگونگی تصمیم، تهیه مقدمات و برگزاری اولین کنگره کشوری آکادمی اقتصاد سلامت پرداخت و قیمت‌گذاری، بیمه‌گذاری، عدالت، دسترسی به منابع مالی و منابع خدمات سلامت را چهار هدف برگزاری آن برشمرد.

کد N965158

وبگردی