آفتاب
رییس خانه معدن:

تولید مواد معدنی و خروج آن از کشور در مراحل ابتدایی کار اشتباهی است

تولید مواد معدنی و خروج آن از کشور در مراحل ابتدایی کار اشتباهی است

رییس خانه معدن خاطرنشان کرد: از طریق ارتقای تکنولوژی می‌توان هزینه قیمت تمام شده را بسیار کنترل کرد. صدور مواد معدنی در مراحل ساده تولید کار اشتباهی است، لذا با استفاده از تکنولوژی باید مسئول نهایی تولید کنیم و رقابت‌پذیر شویم.

محمدرضا بهرامن در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با تاکید بر اهمیت تکنولوژی در صنایع معدنی، تصریح کرد: تکنولوژی نه تنها قیمت تمام شده را کنترل می‌کند و کاهش می‌دهد بلکه کیفیت را نیز بالا می‌برد. اگر از تکنولوژی روز استفاده نکنیم تولید ما رقابت‌پذیر نمی‌شود مانند شرایط فولاد.

وی افزود: به عنوان مثال در صنعت فولاد باید توجه داشت که اگر 55 میلیون تن فولاد تولید کنیم حدود 16 میلیون تن مازاد داریم، آیا می‌خواهیم آنها را صادر کنیم؟ صرفا تولید مواد معدنی و خارج کردن آن از کشور در مراحل ابتدایی و ساده تولید کار اشتباهی است.

رییس خانه معدن با تاکید بر لزوم به دست آوردن بازارهای کشورهای مختلف غیر از منطقه خاورمیانه، گفت: ما نیازمند تایید بازار هستیم و این موضوع محدود به بازار منطقه خاورمیانه نمی‌شود و باید سایر بازارها را نیز به دست آوریم بنابراین نقش تکنولوژی حرف اول را می‌زند.

بهرامن با تاکید بر اینکه تکنولوژی باعث کاهش قیمت انرژی مصرفی و هزینه تمام شده تولید می‌شود، گفت: با ارتقای تکنولوژی ارزش افزوده بیشتری نیز ایجاد می‌کنیم بنابراین نباید تولید مواد معدنی صرفا تا مراحل ابتدایی صورت گیرد بلکه باید ارزش افزوده بیشتری را ایجاد کنیم.

به گزارش ایسنا، خام‌فروشی در حال حاضر یکی از معضلات اصلی بخش معدن و صنایع معدنی است که دلایل مختلفی چون تکمیل نبودن زنجیره تولید به این مساله دامن می‌زند. گرچه در بخشی از تولید شاهد تکمیل زنجیره تا مراحل میانی هستیم اما شاید هنوز بسیاری از محصولات را می‌توان در ایران تولید کرد که به خاطر نبود تکنولوژی و عدم تکمیل زنجیره تولید این اقدام صورت نگرفته است.

با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم توجه به بخش معدن کشور و غنی بودن خاک ایران در حوزه عناصر و مواد معدنی لازم است با توجه به نوسان‌های بسیار شدید قیمت نفت عنایت ویژه‌ای به بخش معدن شود و حوزه معدن و صنایع معدنی بتوانند برای کشور ارزآوری شایسته داشته باشند.

به نظر می‌رسد نیاز است به مرحله‌ای از بهره‌وری و بکارگیری تکنولوژی برسیم که صدور مواد معدنی به معنای از دست رفتن ثروت ملی نباشد بلکه با تولید محصول نهایی بتوانیم قدرت خاموش کشور را به کار گیریم.

انتهای پیام

کد N964999

وبگردی