آفتاب

محبوبیت حزب حاکم ترکیه رو به کاهش است

محبوبیت حزب حاکم ترکیه رو به کاهش است

نتایج نظرسنجی موسسه گزیجی که امروز (دوشنبه) منتشر شد، نشان می‌دهد که حمایت‌ها از حزب عدالت و توسعه ترکیه با کاهش 6 / 1 درصدی از انتخابات ژوئن سال جاری میلادی به 3 / 39 درصد رسیده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، براساس این نظرسنجی مشخص شد که شانس حزب عدالت و توسعه برای تشکیل یک دولت تک‌حزبی پس از انتخابات زودهنگام اول نوامبر 2015 در هالی‌ای از ابهام است.

حزب اسلام‌گرای راست‌میانه عدالت و توسعه که توسط رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهوری ترکیه تاسیس شده در انتخابات ژوئن سال جاری میلادی و برای نخستین بار از زمان روی کار آمدن در 2002، نتوانست اکثریت آرا را به دست بیاورد و تنها 9 / 40 درصد رای کسب کرد. پس از این ناکامی، احمد داوود اوغلو، نخست‌وزیر ترکیه یک کابینه موقت را تا پیش از انتخابات نوامبر 2015 تشکیل داده است.

براساس نظرسنجی صورت گرفته از 5000 تن بین 12 سپتامبر تا 13 سپتامبر مشخص شد که محبوبیت حزب اپوزیسیون مردم جمهوری‌خواه از 25 درصد در ژوئن به 1 / 28 درصد افزایش یافته است.

همچنین میزان محبوبیت حزب حامی کردها موسوم به دموکراتیک خلق از 1 / 13 درصد ژوئن به 5 / 13 درصد افزایش یافته است و به راحتی 10 درصد مورد نیاز برای ورود به پارلمان را در اختیار دارد.

نتایج نظرسنجی موسسه گزیجی برخلاف نتایج نظرسنجی جداگانه‌ای است که هفته قبل موسسه متروپل اعلام کرد و در آن مشخص شد که با وجود افزایش حمایت‌ها از حزب عدالت و توسعه این حزب هنوز نمی‌تواند اکثریت آرا را برای تشکیل یک دولت تک‌حزبی به دست آورد.

انتهای پیام

کد N964875

وبگردی