آفتاب

هشدار اندیشکده آمریکایی نسبت به وخامت اوضاع ترکیه

هشدار اندیشکده آمریکایی نسبت به وخامت اوضاع ترکیه

اندیشکده آمریکایی "مرکز خط مشی فراحزبی" هشدار داد، خشونت سیاسی و قومی و ناکامی در رسیدگی به کمبود دموکراسی می‌تواند منجر به تبدیل شدن ترکیه به سوریه‌ای دیگر و کشاندن درگیری قومی به یک قدمی اروپا شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از روزنامه تودی زمان، "جسیکا میچک"، تحلیلگر سیاست خارجی این اندیشکده در این گزارش عنوان کرد که درگیری مجدد نیروهای امنیتی ترکیه با شبه‌نظامیان حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) می‌تواند اثرات مخربی بر روی جامعه ترکیه داشته باشد و این امر با سخنان رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه و تهدید حزب عدالت و توسعه تشدید می‌شود و بافت اجتماعی آن با خطر گسستگی مواجه می‌شود.

وی درباره احتمال بروز جنگ داخلی در ترکیه گفت: ناکامی در رسیدگی به کمبود دموکراسی خصوصا مساله کردها می‌تواند ترکیه را قربانی تنش‌های اجتماعی حل نشده کند و با بی‌ثبات کردن آن دستاوردهای اقتصادی و سیاسی و نیز تمایل برای نفوذ منطقه‌ای ترکیه را از میان ببرد.

در ادامه این گزارش آمده است: اگر این شرایط ادامه یابد، می‌تواند به تبدیل شدن ترکیه به سوریه‌ای دیگر بینجامد و درگیری قومی را بار دیگر به آستانه در اروپا برساند. جنگ با پ.ک.ک در داخل و خارج ترکیه (کمپ‌های شمال عراق) ادامه دارد. این خشونت‌ها که از ژوئیه به اوج خود رسیده است، این نگرانی را به وجود آورده که ترکیه ممکن است بار دیگر به درگیری‌هایی شبیه دهه 80 و 90 میلادی باز گردد.

این اندیشکده مستقر در آمریکا تاکید می‌کند: اکنون ترکیه دارد شبیه یک منطقه درگیری می‌شود. در جنوب شرقی ترکیه شهرها با قوانین منع آمد و شد و یا ایجاد مناطق امنیتی ویژه روبرو هستند. همین رویه بازگشت به روزهای تاریک درگیری با پ.ک.ک را تقویت می‌کند.

در ادامه این گزارش به اعتراضات مردمی و حملات به ساختمان روزنامه حریت اشاره شده است که در واکنش به مقالات انتقادی و توئیت‌های خبرنگاران حریت درباره اردوغان بوده است. این گزارش تاکید دارد: این حملات خشونت‌آمیز علیه رسانه‌ها از سوی معترضان ترکیه‌ای، ادامه تاکتیک‌های حزب عدالت و توسعه علیه رسانه‌های منتقد است.

انتهای پیام

کد N964811

وبگردی