آفتاب

برگزاری نشست اضطراری رهبران اتحادیه اروپا برای بررسی بحران پناهجویان

برگزاری نشست اضطراری رهبران اتحادیه اروپا برای بررسی بحران پناهجویان

رهبران اتحادیه اروپا که به شدت بر سر یافتن راه‌حلی مناسب برای بحران پناهجویان اختلاف نظر دارند، قرار است در نشست اضطراری روز چهارشنبه به وخیم‌ترین بحران مهاجران که از جنگ جهانی دوم بی‌سابقه بوده است، رسیدگی کنند؛ نشستی که گمان نمی‌رود نتیجه چندانی به همراه داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان روز گذشته در جمع اتحادیه‌های تجاری از سایر رهبران اروپایی خواست تا مسوولیت‌پذیر باشند. وی گفت: آلمان مایل به کمک است اما این تنها چالش آلمان نیست بلکه چالشی برای کل اروپا محسوب می‌شود.

مرکل تاکید کرد: اروپا باید به صورت منسجم و متحد عمل کند و مسئولیت‌ بپذیرد. آلمان به تنهایی نمی‌تواند بار این مسئولیت را به دوش بکشد.

صدراعظم آلمان که نسبت به هفته‌های گذشته لحن محتاط‌ تری را در پیش گرفته بود، هشدار داد که آلمان نمی‌تواند به کسانی که به دلایل اقتصادی و نه جنگ و پیگرد فراری شده‌اند، پناه دهد. وی افزود: ما کشور بزرگ و قدرتمندی هستیم اما اینکه گمان کنید ما می‌توانیم تمام مشکلات اجتماعی جهان را حل کنیم، واقع‌بینانه نیست.

دونالد تاسک، رئیس شورای اروپا که ریاست نشست‌های اتحادیه اروپا را بر عهده دارد، نیز در پیامی توئیتری پس از سفر به اردن و مصر گفت که این اتحادیه باید به آوارگان سوری برای رسیدن به زندگی بهتر کمک کند. در همین حال یکی دیگر از مقام‌های ارشد اتحادیه اروپا گفت که اگر این اتحادیه نتواند با بحران مذکور مقابله کند،‌ به اعتقاد وی اتحادیه اروپا از هم متلاشی می‌شود.

این یکی از موضوعات نشست روز چهارشنبه در بروکسل است. در واقع رسیدگی به این بحران بی‌سابقه از سوی 28 کشور عضو اتحادیه اروپا محکی برای آن است؛ خصوصا کشورهای شرق اروپا که با پذیرش تعداد بالای مهاجران مخالفند.

نشست اتحادیه اروپا در شرایطی قرار است برگزار شود که وضعیت پناهجویان برای عبور از برخی کشورها از جمله مجارستان به سمت اروپا وخیم است. مجارستان که مرزهای خود با صربستان را بسته بود، باریکه‌ای از خط مرزی به سوی صربستان را گشود. پناهجویان از صربستان خود را به اتریش می‌رسانند. در همین حال روز یکشنبه در پی غرق شدن یک قایق حامل پناهجویان دست‌کم ۱۳پناهجو کشته شدند.

مجارستان هفته گذشته با کشیدن حصار و سیم خاردار مرزهای خود را به‌طور کامل بست و سبب شد پناهجویان نتوانند خود را به صربستان برسانند. مجارستان همزمان با کشیدن حصار و سیم خاردار در مرزها قوانینی را نیز به تصویب رساند که بر مبنای آنها عبور غیرقانونی از مرز مجازات‌های طولانی زندان در پی خواهد داشت.

انتهای پیام

کد N964661

وبگردی