آفتاب
با هدف مطمئن کردن کی‌یف به حمایت غرب انجام می‌گیرد؛

دبیرکل ناتو امروز در اوکراین

دبیرکل ناتو امروز در اوکراین

با نزدیکی به ضرب الاجل برنامه صلح اوکراین دبیرکل ناتو در تلاش است تا در سفر امروز خود به اوکراین با اقداماتی متعادل کننده به کی‌یف درباره حمایت غرب اطمینان دهد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، دیپلمات‌های اوکراینی معتقدند سفر ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو اقدامی نمادین است که پس از درخواست اوکراین از کشورهای غربی برای حمایت از این کشور در مقابل روسیه صورت گرفته است؛ روسیه‌ای که همچنان با گذشت 18 ماه از اشغال کریمه هنوز از شورشیان شرق اوکراین حمایت می‌کند.

این دیپلمات‌ها قصد دارند طی این سفر استولتنبرگ دکترین جدیدی را مبنی بر متجاوز بودن روسیه به امضا برسانند.

نماینده اوکراین در ناتو در این باره گفت: این دیدار اتفاق مهمی است. در دوره شوروی ما آماده هرگونه حمله از سوی غرب بودیم. اما واقعیت اکنون نشان می‌دهد که تهدید از شرق می‌آید.

اما استولتنبرگ، نخست وزیر پیشن نروژ که سال پیش به ریاست ناتو منصوب شد در قیاس با دبیرکل سابق ناتو انتقادات کمتر و آرام‌تری علیه روسیه مطرح می‌کند. او عملا تمایلی ندارد تا به درخواست کی‌یف مبنی بر تامین تسلیحات دفاعی گوش فرا دهد.

استولتنبرگ اوکراین را پیچیده‌ترین بحران اروپا می‌داند و از توافق صلح 11 سپتامبر مینسک که در ماه فوریه به امضا رسید حمایت می‌کند. براساس این توافق طرفین تا پایان سال فرصت دارند تا توافق را اجرا کنند.

دبیرکل ناتو همچنین نقش ائتلاف را محدود به کمک رسانی جهت بازسازی نیروهای مسلح اوکراین می‌داند که همچنان پس از سال‌ها تلاش عضو ناتو نیست.

در همین حال درست در زمانی که خشونت‌ها پس از هفت ماه از امضای آتش بس مینسک در پایین‌ترین میزان خود قرار گرفته، پترو پوروشنکو، رئیس جمهوری اوکراین به جدایی طلبان نسبت به برگزاری انتخابات در مناطق تحت کنترل خود و نقض کل برنامه صلح هشدار داد.

در یکی از اقدامات متعادل کننده سفر دو روزه خود استولتنبرگ مانورهای مشترک ناتو و کی‌یف را تعیین می‌کند؛ مانورهایی که نظامی نبوده و بیشتر در زمینه‌ دفاع از غیرنظامیان است.

دبیرکل ناتو طی این سفر همچنین شاهد افتتاح دفتر دیگر ناتو در کی‌یف خواهد بود.

انتهای پیام

کد N964634

وبگردی