آفتاب
گزارش بین‌الملل؛

یورش صهیونیستها به مسجدالاقصی؛ اهداف و واکنش‌ها

یورش صهیونیستها به مسجدالاقصی؛ اهداف و واکنش‌ها

نظامیان رژیم صهیونیستی از اوایل هفته گذشته به صورت گسترده سیاست یورش به مسجدالاقصی را در پیش گرفتند؛ اقدامی که با واکنش های تند کشورهای منطقه مواجه شد.

گروه بین الملل : ماجرا از آنجا آغاز شد که ارتش رژیم صهیونیستی روز یکشنبه هفته گذشته در اقدامی تجاوزکارانه به مسجد الاقصی یورش برد. نظامیان صهیونیست در این حمله ضمن درگیری با شهروندان فلسطینی و تیراندازی به سوی آنان، از بمب صوتی و گاز اشک آور علیه آنها استفاده کردند که بر اثر آن دهها نفر زخمی شدند.

در همان ساعات ابتدای یورش گسترده صهیونیست ها به مسجدالاقصی رسانه های فلسطینی اعلام کردند که نظامیان صهیونیست از محور باب المغاربه، مسجدالاقصی را مورد هجوم قرار دادند که بنا بر اعلام شاهدان عینی این تجاوز منجر به درگیری شدید با فلسطینی ها و زخمی شدن بیش از ۱۰۰ فلسطینی شد.

یورش گسترده نظامیان سعودی به مسجدالاقصی با واکنش های تند کشورها، نهادها و سازمان های مختلف در منطقه ای مواجه شد. در این میان، حزب الله لبنان در محکومیت یورش صهیونیستها به مسجدالاقصی بیانیه صادر کرد. در بیانیه حزب الله آمده است که هدف صهیونیستها از حملات مکرر به مسجدالاقصی و هتک حرمت به آن، نابودی کامل این مسجد مقدس است. حزب الله لبنان در این بیانیه ضمن «وحشیانه» توصیف کردن این حملات، تصریح کرد: در حال حاضر شاهد سکوت برنامه ریزی شده کشورهای عربی در قبال این مسأله و همکاری شرم آور کشورهای بین المللی با تل آویو هستیم. حزب الله در بیانیه خود همچنین آورده است: این تجاوز آشکار به خوبی حاکی از حجم توطئه ای است که برای مسجدالاقصی تدارک دیده شده است؛ توطئه ای که هدف آن تقسیم مسجدالاقصی است.

از سوی دیگر، «شیخ رائد صلاح» رئیس جنبش اسلامی در اراضی اشغالی فلسطین در این رابطه اعلام کرد: «آنچه در مسجد الاقصی رخ داد آغاز تقسیم زمانی و مکانی مسجد الاقصی به صورت عملی است.» وی همچنین اظهار داشت: «هتک حرمت امروز ناشی از سکوت جهان عرب در قبال مسجد الاقصی است.» ابومازن رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین نیز حمله به مسجد الاقصی را به شدت محکوم کرد.

«خضر عدنان» از اعضای جنبش جهاد اسلامی فلسطین نیز اعلام کرد که تجاوز رژیم صهیونیستی به مسجد الاقصی متوقف نخواهد شد مگر اینکه رژیم صهیونیستی مطمئن شود بهای این تجاوز را به به طور سنگین پرداخت خواهد کرد.

«نبیل ابوردینه» سخنگوی تشکیلات خودگردان فلسطین نیز هتک حرمت صهیونیست ها به مسجد الاقصی را شدیدا محکوم کرد. این در حالی است که تشکیلات خودگردان فلسطین با صدور بیانیه ای خواستار برگزاری نشست فوق العاده سران کشورهای اسلامی شد. این تشکیلات در بیانیه خود اعلام کرده که به منظور تعیین ساز و کارهایی برای مقابله با تجاوزهای تل آویو به مسجدالاقصی خواستار برگزاری این نشست شده است.

«نافذ عزام» یکی از رهبران جنبش جهاد اسلامی فلسطین نیز اظهار داشت که حمله صهیونیست ها به مسجد الاقصی به سکوت کشورهای عربی و اسلامی در نداشتن یک برنامه ویژه برای دفاع از مسجد الاقصی است.

رئیس هیئت عالی اسلامی قدس نیز با اشاره به تداوم هجوم صهیونیست ها به مسجدالاقصی اعلام کرد آنچه که در این مکان مقدس در جریان است یک حمله نظامی است و نمازگزاران مسجد در حال تلاش برای دفع این حملات هستند.

«شادی مطور» دبیر جنبش فتح در قدس هم در ارتباط تصریح کرد که همه کشورهای عربی باید به مسئولیت خود در زمینه  آنچه که در مسجدالاقصی در جریان است، عمل کنند.

در این میان اما مواضع «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین نیز در نوع خود جالب توجه بود. وی در واکنش ضمن محکومیت شدید حملات صهیونیست ها به مسجدالاقصی و سرکوب شهروندان فلسطینی موجود در این مسجد، تصریح کرد: «اسرائیل جنگ سختی را علیه مردم فلسطین آغاز کرده است». وی ادامه داد: «جامعه جهانی باید برای جلوگیری از اقدامات تل آویو علیه مسجدالاقصی و فلسطینیان وارد عمل شود».

بسیاری از تحلیلگران منطقه ای و بین المللی معتقدند که یکی از اهداف رژیم صهیونیستی از حملات گسترده به مسجدالاقصی در این برهه از زمان که بحران های مختلف خاورمیانه را محاصره کرده اند، تغییر ساختار مسجدالاقصی، تلاش برای یهودی‌سازی آن و تقسیم زمانی و مکانی این مسجد است. به نظر نمی رسد که این دیدگاه با استناد به گزارش اخیر روزنامه صهیونیستی هآرتص دور از ذهن باشد. 

هاآرتص اخیرا و پیش از آغاز حملات گسترده صهیونیستها به مسجدالاقصی در گزارشی از برخی برنامه های تل آویو برای اجرایی ساختن تقسیم مکانی مسجدالاقصی میان مسلمانان و صهیونیست‌ها خبر داده بود. از سویی برخی شواهد نیز حاکی از آن هستند که صهیونیست ها تغییراتی را در زیر مسجد الاقصی ایجاد کرده اند؛  تغییراتی که ممکن است به تخریب کامل این مکان مقدس منجر شود.

از جمله دیگر اهدافی که کارشناسان معتقدند که رژیم صهیونیستی به منظور تحقق آن دست به یورش گسترده به مسجدالاقصی زده، این است که این رژیم قصد داشته تا از این طریق بار دیگر دو گروه فتح و حماس را در تقابل با یکدیگر قرار دهد.

صهیونیست ها که این روزها به دلیل توقف طولانی مدت مذاکرات سازش، تشکیلات خودگردان فلسطین را بسیار دور از خود می بینند، با اقدام خود در هتک حرمت به مسجدالاقصی تلاش کردند تا بار دیگر نظر این تشکیلات را به خود جلب کرده و آن را پای میز مذاکرات بکشانند تا به زعم خود با یک تیر دو نشان را زده باشند؛ ۱ـ از سرگیری مذاکرات سازش با تشکیلات خودگردان. ۲ـ تحت الشعاع قرار دادن قدرت گروه های مقاومت در فلسطین.

با این حال، به نظر می رسد در شرایط فعلی گروه های مقاومت فلسطین در برابر تجاوزهای گسترده صهیونیست ها به مسجد الاقصی سکوت نخواهند کرد؛ تجاوزهایی که انتظار می رود به یک انتفاضه مردمی گسترده در کرانه باختری منجر شود.

کد N964588

وبگردی