آفتاب
عضو مجمع روحانیون مبارز :

باور به برابری همه در برابر قانون؛ از افراطی‌گری جلوگیری می‌کند

باور به برابری همه در برابر قانون؛ از افراطی‌گری جلوگیری می‌کند

یک عضو مجمع روحانیون مبارز اعتقاد دارد که اگر جامعه باور کند، همه در برابر قانون برابر هستند جلوی افراطی‌گری گرفته خواهد شد.

یک عضو مجمع روحانیون مبارز اعتقاد دارد که اگر جامعه باور کند، همه در برابر قانون برابر هستند جلوی افراطی‌گری گرفته خواهد شد.

حجت الاسلام و المسلمین محمد مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران ( ایسنا)، درباره راه جلوگیری از افراط گری اظهار کرد: اگر به سمت و سویی برویم که افراد جامعه به این باور برسند که قانون برای همه افراد و جریانات یکسان اعمال می‌شود و اگر همه در چارچوب قانون حرکت کنیم، مطمئنا از افراطی گری جلوگیری می‌شود.

وی ادامه داد: دوگانه عمل کردن دستگاه ها و نهادهای حکومتی در شکل های مختلف به گونه ای که برای بعضی افراد هرکاری مجاز باشد و همان کارها برای عده ای دیگر ممنوع به حساب بیاید، باعث حرکت به سمت افراط و بیشتر شدن تنش ها و درگیری ها خواهد شد. باید به جامعه این باور القا شود که همه در برابر قانون یکسانند و دستگاه های پاسدار قانون این مسأله را به عینه نشان دهند. اگر مسیر جامعه به سمت قانونگرایی حرکت کند سر از عقلانیت و تعادل در می آورد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب در تعریفی از افراطی گری بیان کرد: هر فرد و جریانی که فراتر از قانون عمل کند و انسان‌هایی که قانونمند و روشمند زندگی نکنند و کرده های خود را بیرون از چارچوب قانون انجام دهند افراطی محسوب می شوند. انسان‌های معتدل و متعادل رفتار خود را نسبت به قوانین و چارچوب قانونی تنظیم می‌کنند.

وی با بیان اینکه رفتارهای افراطی منحصر به جریان و گروه خاصی نیست یادآور شد: وقتی جریان یا افرادی خود را در چارچوب اصول اخلاقی و قانونی تعریف نکنند و بی‌محابا و بی‌رویه در مسیری طی طریق کنند در دام افراطی گری خواهند افتاد افراطیون هر حرکت و کاری را برای رسیدن به هدفشان مجاز می‌دانند.

مقدم در پاسخ به این سوال که راه انتقاد بدون افتادن در دام افراط چیست؟ گفت: انتقاد یعنی متمرکز شدن و ارائه پیشنهاد برای بهبود روند. نقد محترم و حق طبیعی هر انسانی است و باعث ارتقا و بالندگی فرد و جامعه می‌شود، اما اگر برای نقد از روشهایی خارج از اخلاق، حقوق و قانون استفاده شود گرفتار افراط خواهیم شد. افراطیون دست به کارهایی می زنند که از چارچوب اخلاق و قانون خارج است.

این عضو مجمع روحانیون مبارز در پایان تاکید کرد: نیازی نیست برای معرفی افراطیون مصداقی بیان شود. وقتی جامعه را روشن کنیم که افراطیون کسانی هستند که اصول اخلاقی را زیر پا می گذارند و یا به نام انتقاد، توهین می‌کنند و یا با زیرپاگذاشتن حرمت انسان‌ها، تهمت می‌زنند آن وقت مشخص می‌شود که افراطیون چه کسانی هستند.

انتهای پیام

کد N964428

وبگردی