آفتاب
کارشناس مسائل استراتژیک:

سازمان ملل در لیبی نقش منفی دارد

سازمان ملل در لیبی نقش منفی دارد

یک کارشناس مسائل استراتژیک با اشاره به نقش منفی سازمان ملل در لیبی گفت موضع این سازمان متاثر از مواضع آمریکا و کشورهای اروپایی است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسکای نیوز، عماد جاد معاون مدیر مرکز مطالعات سیاسی و استراتژیک «الاهرام» عنوان کرد: موضع سازمان ملل در لیبی برگرفته از موضع آمریکا و کشورهایی اروپایی در مورد این کشور است و آنها نیز به دنبال عدم حل و فصل سیاسی و طولانی شدن درگیری ها هستند.

وی با بیان اینکه واشنگتن و کشورهای اروپایی در مورد عدم حل و فصل سیاسی بحران از طریق گفتگو توافق دارند، افزود: موضع فعلی این کشورها یادآور توافق در مورد حمله به لیبی و سرنگونی معمر قذافی است.

به اعتقاد این کارشناس مسائل سیاسی، برناردینو لیون فرستاده سازمان ملل به لیبی اساسا مطابق خواسته آمریکا و اتحادیه اروپا عمل می کند و واشنگتن و اروپایی ها تمایلی به حل سیاسی بحران لیبی ندارند.

جاد با تاکید بر اینکه دیدگاه آمریکا در لیبی عدم مواجهه مستقیم با طرف های درگیر است، یادآور شد: واشنگتن معتقد است که طولانی شدن درگیری ها مناسبترین راهکار است. وی یادآور شد: طولانی شدن بحران می تواند در تقسیم لیبی به چندین کشور و یا امضای توافقنامه با گروه های اسلامی سیاسی از طریق قطر و ترکیه به عنوان حامیان این گروه ها و تداوم فروش سلاح، سهیم باشد.

به گفته جاد، موضع سازمان ملل متحد تنها با تغییر سیاست های واشنگتن و کشورهای اروپایی تغییر می کند و روسیه نیز پرونده لیبی را در این مقطع به خاطر مشغول بودن به اوضاع سوریه، در اولویت نمی داند.
بر این اساس برخی تحلیلگران معتقدند «کنگره ملی لیبی» تلاش می کند مانع از دسترسی به هر گونه توافق برای حل و فصل سیاسی بحران در این کشور شود. این در حالی است که شهر بنغازی روز شنبه شاهد درگیری های شدید میان نیروهای وابسته به دولت و عناصر افراطی بود و در نتیجه آن دست کم ۶ نفر کشته شدند و تنش در مذاکرات صلح که در حال حاضر در مغرب در جریان است، تشدید یافت.

دولت های غربی مدعی اند که توافق تحت نظارت سازمان ملل برای تشکیل دولت وحدت ملی بهترین راه حل برای نزاع لیبی است، ولی جنگ و فشارهای ناشی از عناصر افراطی باعث پیچیده شده مذاکرات شده است.

در همین راستا نمایندگان سازمان ملل، آمریکا و اتحادیه اروپا از تشدید درگیری ها انتقاد کرده و طرف های درگیر را به رسیدن به توافق دعوت کردند. برناردینو لیون فرستاده سازمان ملل روز یکشنبه را مهلت نهایی پایان مذاکرات تعیین کرده است.

 

کد N964284

وبگردی