آفتاب

وزیر خارجه هلند در دیدار با ظریف: برای تعمیق روابط با ایران به تهران آمده ام

وزیر خارجه هلند در دیدار با ظریف: برای تعمیق روابط با ایران به تهران آمده ام

تسنیم نوشت: وزیر خارجه هلند که به تهران سفر کرده است در کنفرانس مطبوعاتی با وزیر خارجه کشورمان حاضر شد.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در ابتدای کنفرانس خبری مشترک با برت کوئنداس همتای هلندی خود گفت: هلند به عنوان رئیس دوره ای اتحادیه اروپا در شش ماه آتی نقش مهمی در اجرای تعهدات اتحادیه اروپا در برجام خواهد داشت. در حوزه سیاسی توافق کردیم تعاملات دو کشور افزایش یابد.

وی افزود: از جمله در موضوعات حقوق بشر و مواد مخدر گفتگو خواهیم کرد همچنین درباره مسایل منطقه ای گفتگو می‌کنیم.

وزیر خارجه هلند نیز گفت: روابط سیاسی بین دو کشور مدت زمان زیادی ادامه داشته است. این سفر جهت افزایش روابط فرهنگی سیاسی و اقتصادی میان دو کشور صورت گرفته است. از طرف دولت هلند دستیابی به توافق هسته ای را تبریک می‌گویم.

کوئنداس افزود: به دنبال سیاست چند جانبه و مشارکت هستیم. وزرای انرژی و کشاورزی ایران سفرهایی به هلند داشتند و به دنبال تعمیق روابط در حوزه های اقتصادی کشاورزی و فرهنگی هستیم.

وی گفت: در خصوص مساله مهاجرت و اوضاع سختی که در منطقه وجود دارد در جهت دستیابی به صلح و ثبات گفتگو خواهیم کرد.

ظریف در ادامه این کنفرانس خبری گفت: مشکل روابط ما با آمریکا مشکل عدم اعتمادی است که مردم و دولتمردان ایران نسبت به رفتار مقامات آمریکا دارند.


وزیر خارجه کشورمان تاکید کرد: اظهارات آمریکایی ها برای راضی نگه داشتن افکار عمومی داخلی این کشور کمکی به بازگشت این اعتماد نکرده است.


وی همچنین گفت: آمادگی داریم با شرکایمان در اتحادیه اروپا تعامل داشته باشیم. موضوعات منطقه و بین المللی و نیز توسعه اقتصادی زمینه های خوبی برای همکاری فراهم می‌کنند.

وزیر خارجه هلند هم گفت: روابط میان اتحادیه اروپایی و ایران پس از توافق بر پایه مشارکت خواهد بود. نهایت تلاشمان را انجام خواهیم داد تا این امر منجر به مشارکت بیشتر میان کشورها شود.

ظریف در ادامه این کنفرانس خبری گفت: قبل از اجرایی شدن برجام نیز حضور گسترده بنگاه های اقتصادی در ایران آغاز شده است. تحریم ها همه غیرقانونی بودند اما دارای مسیر رو به افزایشی از سال 90 بودند اما افزایش تحریم ها از سال 92 متوقف شد. پس از اجرای توافق باید آمادگی آن را داشته باشیم که نتایج مثبت آن خود را به تدریج نشان دهد.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان همچنین تاکید کرد: این توافق باید به عنوان یک پیروزی دیپلماتیک در نظر گرفته شود نه معامله.

49308

کد N963832

وبگردی