آفتاب
مدیر حوزه علمیه استان تهران:

طلاب مستعد باید مورد حمایت‌های مادی و معنوی قرار بگیرند

طلاب مستعد باید مورد حمایت‌های مادی و معنوی قرار بگیرند

مدیر حوزه‌ علمیه استان تهران گفت: پیش‌بینی ما برای سال 1400 شمسی این است که کل مدرسه‌های حوزه علمیه استان تهران خودکفا شوند.

مدیر حوزه‌ علمیه استان تهران گفت: پیش‌بینی ما برای سال 1400 شمسی این است که کل مدرسه‌های حوزه علمیه استان تهران خودکفا شوند.

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین حبیب‌الله غفوری در آیین افتتاحیه آغاز سال تحصیلی حوزه‌های علمیه استان تهران که در مصلای حضرت شاه عبدالعظیم حسنی (ع) برگزار شد، با بیان این‌که «شعار اصلی مدیریت حوزه‌های علمیه برادران استان تهران همچون سال گذشته بحث مدرسه محوری است» اظهار کرد: مدیریت استان بنا دارد کل برنامه‌ها را به سمت مدارس علمیه سوق بدهد و ستاد خود کمتر متولی امور شود و بیشتر امور به سمت مدارس برود و هر کدام از مدارس به نوبت متولی برگزاری یک سری از برنامه‌ها باشند و پشتیبانی‌های لازم از آنها صورت بگیرد. ما به سمت مدیریت استانی جمع و جور و چابک می‌رویم.

وی افزود: خوشبختانه در بین حوزه‌های علمیه استان تهران و سایر حوزه‌ها فضایی صمیمانه و دوستانه حاکم است. شورای حوزه‌های علمیه استان تهران شورای قوی و خوبی است و شخصیت‌های صاحب نفوذی در شورای استان حضور دارند که از جمله آنها شخصیت برجسته حوزوی آیت‌الله رشاد است که آثار علمی فراوانی خلق کرده‌اند و خدمات بسیار زیادی را در عرصه علم و معارف انسانی و اسلامی به حوزه‌های علمیه ارائه داده‌اند و ما باید از این حضور مفید استفاده کنیم.

مدیر حوزه‌ علمیه استان تهران ادامه داد: مدیریت استان نسبت به مدارس سه وظیفه مهم بر عهده دارد. وظیفه اول برنامه‌ریزی، دوم پشتیبانی و سوم نظارت است. زیرساخت‌ها و زمینه‌های تدوین 20 ساله حوزه تهران و برنامه پنج‌ساله تهیه شده است و ما بر اساس همین زیرساخت‌ها و برنامه‌ها حرکت می‌کنیم. حوزه علمیه در آموزش، تهذیب و اخلاق پژوهی فعالیت بسیار زیادی دارد ولی کافی نیست و این امور باید ساماندهی شود و باید از استعدادهای حوزوی نهایت استفاده را داشته باشیم.

غفوری گفت: حوزه‌های علمیه تهران اولین حوزه‌هایی است که با برنامه زمان‌بندی روشن حرکت خواهد کرد. چرا که به تعبیر مقام معظم رهبری حوزه‌های علمیه تهران حوزه‌های ریشه‌داری هستند و شهر تهران شهر هزار حکیم است که علاوه بر اینکه باید پاسخگوی جمعیت خود باشد باید بر روی سایر حوزه‌های کشور هم تأثیرگذار باشد.

وی خاطرنشان کرد: اگر کاری به عنوان الگو و نمونه در حوزه‌های علمیه استان تهران انجام شود برای سایر حوزه‌ها هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. در عرصه پشتیبانی هم ما امروز در مدارس استان تهران شرایط خوبی نداریم و آنطور که باید و شاید از اساتید حمایت نمی‌شود و شرایط رضایت‌بخش نیست. برای حمایت از طلاب متعدد باید برنامه‌هایی ارائه شود که آنها در شرایط مطلوبی قرار گیرند. حداقل برای تأمین معاش خود شرایطی مطلوب و آبرومندانه داشته باشد. اینها اشکالات کار ماست که باید برطرف شود.

وی ادامه داد: از جهت سخت افزار هم مدارس حوزه‌های علمیه قدیمی و کوچک است و ما چند مدرسه بزرگ و قابل استفاده در تهران داریم در حالی که ما ام‌القرای‌ جهان اسلام هستیم. ما به دنبال اشرافی‌گری نیستیم اما باید امکانات متعارف در دسترس باشد و در برنامه‌ریزی‌هایی که پیش رو داریم این اصول را مدنظر قرار بدهیم. همچنین باید استعدادهای موفق و نخبگان را در حوزه‌های شناسایی و از آنها برای ترویج اسلام استفاده کنیم.

مدیر حوزه‌ علمیه استان تهران تأکید کرد: ما مدارس تخصصی فقه و اصول را در قم داریم که حدود 25 مدرسه است. این از جمله اتفاقاتی است که باید در حوزه‌های تهران هم رخ بدهد و ما نیازمند مدارس تخصصی فقه و اصول در تهران هستیم. طلاب مستعد ما در سطح یک باید مورد حمایت‌های مادی و معنوی قرار بگیرند و پیش‌بینی ما برای سال 1400 شمسی این است که کل مدرسه‌های حوزه علمیه تهران باید خودکفا شوند تا از این طریق یک مسیر مطمئن و بدون منت و دغدغه را دنبال کنیم.

وی گفت: در بحث نظارت که یکی از وظایف مدیریت حوزه‌های استان تهران است ما امسال برنامه‌های ویژه‌ای داشتیم که از جمله آنها طرح میثاق طلبگی بود که حدود 1000 نفر این طرح را گذراندند و حدود 200 نفر دیگر هم در حال حاضر در حال انجام مصاحبه برای گذراندن طرح میثاق طلبگی هستند. امیدواریم در بحث پذیرش اقدامات مطلوب و خوبی را داشته باشیم. چرا که در این صورت آسیب‌های کمتری را در آینده می‌بینیم. ما با همکاری مدیران استان تهران این اقدام را انجام داده‌ایم.

غفوری افزود: یکی دیگر از برنامه‌های ما راه‌اندازی شماره پیامکی است که اساتید، مدیران و طلاب همه می‌توانند از این نرم‌افزار پیامکی بهره ببرند و نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را در طول سال با شماره 09332644422 مطرح کنند.

انتهای پیام

کد N963470

وبگردی