آفتاب

افشاگر تخلفات نخست وزیر مالزی بازداشت شد

افشاگر تخلفات نخست وزیر مالزی بازداشت شد

پلیس مالزی یکی از مقامات سابق حزب حاکم این کشور را که برای افشای فسادهای نخست وزیر این کشور به سراسر دنیا سفر کرده است، بازداشت کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، خیرالدین ابوحسن، یکی از مقامات سابق حزب حاکم مالزی روز جمعه پس از جلوگیری از خروج وی به مقصد آمریکا از سوی پلیس این کشور بازداشت شد. ابوحسن قرار بود در این سفر خود با مقامات اف بی آی دیدار کند.

وی به نقض دموکراسی پارلمانی متهم شده است؛ اتهامی مبهم که منتقدان آن را ساخته و پرداخته دولت می‌دانند. وکیل ابوحسن در این باره معتقد است آنها می‌خواهند وی را از سفر منع کرده و احتمالا او را بترسانند.

این در حالی است که دولت نجیب رزاق، نخست وزیر مالزی از ماه ژوئیه و افشای واریز 700 میلیون دلار به حساب شخصی‌اش به شدت به سرکوب مخالفان مبادرت می‌کند.

دولت این مبلغ را "هدیه سیاسی" از منابعی در خاورمیانه اعلام و از ارائه جزئیات بیشتر در این خصوص خودداری کرد.

پیشتر نجیب رزاق دادستان کل این کشور و معاون خودش را اخراج و تغییراتی در دولت خود ایجاد کرد.

خیرالدین در این ماجرا خواهان شفافیت بیشتر درباره سرمایه شخصی نجیب رزاق و شرکت سرمایه‌گذار ام دی بی شده که رزاق آن را راه اندازی کرده است.

نجیب و شرکت مذکورش نیز همواره زیر آتش ادعاهایی هستند که براساس آنها تقریبا بیش از یک میلیارد دلار مبادلاتی که این شرکت در آن دخیل بوده، گم شده است.

خیرالدین طی ماه‌های آخیر به سوئیس، انگلیس، فرانسه و هنگ کنگ سفر کرده تا بتواند زمینه رسیدگی به ادعاهای موجود را فراهم کند. تاکنون چندین پرونده تحقیقاتی درباره نجیب آغاز شده است.

انتهای پیام

کد N963316

وبگردی