آفتاب
با اشاره به نقش آژانس در برجام

کری: به آزمایشات آژانس اطمینان داریم

کری: به آزمایشات آژانس اطمینان داریم

علی‌رغم تاکید مقامات ایرانی بر لغو تحریم‌ها به محض اجرایی شدن توافق هسته‌ای وزیر امور خارجه آمریکا گفت که پیش از اطمینان از اجرای تعهدات ایران هیچ تحریمی رفع نمی‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،‌ جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در گفت و گوی مکتوب با روزنامه تایمز آوا اسراییل در پاسخ به سوالی درباره‌ی موضوع مطالعات ادعایی و دسترسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به سایت‌های مورد درخواستش در ایران گفت: به عنوان بخشی از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) ایران و آژانس برای حل تمام مسائل باقیمانده در خصوص برنامه هسته‌ای ایران بر سر یک نقشه راه به توافق رسیدند. ایران بر اساس این توافق قرار است تا 15 اکتبر اقدامات لازم را انجام دهد. بنابراین رفع تحریم‌ها تنها زمانی انجام می‌شود که ایران اطلاعات و دسترسی‌های لازم را برای تکمیل گامهای توافق شده در این نقشه راه ارائه کند و اقدامات مرتبط هسته‌ای اصلی را تا روز اجرا انجام دهد.

وزیر امور خارجه آمریکا افزود: ما با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تماس خواهیم بود تا اطمینان یابیم که ایران تعهدات خود طبق این نقشه راه را انجام می‌دهد و این که آژانس می‌تواند تحقیقات خود درباره‌ی ابعاد احتمالی نظامی در فعالیت هسته‌ای گذشته ایران را تکمیل کند. بنابراین ایران قادر نخواهد بود راه آژانس را مسدود و این روند را طولانی کند. تهران باید به سوالاتی که آژانس مطرح می‌کند پاسخ دهد و آژانس نیز باید هر آنچه برای آماده سازی ارزیابی نهایی‌اش لازم دارد دریافت کند.

به گزارش ایسنا، ابعاد احتمالی نظامی (PMD) موضوعی است که در چارچوب مطالعات ادعایی بعد از سال 2006 درباره‌ فعالیت‌های هسته‌ای گذشته ایران مطرح شده است. این مساله مجموعه‌ای از اتهامات را علیه ایران مطرح می‌کند که به وجوه تسلیحاتی برنامه هسته‌ای‌ ایران اشاره دارد.

ایران همواره اتهامات و ادعاهای مطرح شده در این چارچوب نسبت به برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز خود را رد می‌کند و اسناد و مدارک ارائه شده به آژانس را که بر مبنای آن این ادعاها مطرح می‌شود فاقد وجاهت حقوقی و نامعتبر می‌داند.

کری در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که آیا ایران باید امکان بازرسی‌های هر زمان به هر کجا را فراهم کند یا نه، بیان کرد: بر اساس برجام، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قادر خواهد بود به مکان‌های مورد نیازش برای انجام بازرسی‌ها دسترسی‌های به موقع داشته باشد در غیر این صورت به عنوان ناقض توافق هسته‌ای شناخته خواهد شد که ممکن است در معرض بازگشت تحریم‌ها قرار گیرد. حتی اگر ایران بخواهد یک سایت را پیش از انجام بازرسی‌ها پاکسازی کند مواد رادیو اکتیو چیزی نیست که به سادگی پاک شود بنابراین ما اطمینان داریم که آزمایشات آژانس هرگونه وجود مواد هسته‌ای را تشخیص خواهد داد.

وی در پاسخ به این سوال که گزینه‌های واشنگتن برای پاسخ دادن به نقض توافق توسط ایران چیست، در اظهاراتی خصمانه مدعی شد: اعضای شورای امنیت سازمان ملل در این صورت قادرند به طور یک جانبه تحریم‌ها را علیه ایران بازگردانند و واشنگتن گزینه‌های مختلفی برای مقابله با مواردی چون نقض‌های موردی و کوچک تا نقض گسترده برجام را در اختیار دارد که اعمال دوباره تحریم‌های چند جانبه و یک جانبه از جمله آنها است.

این خبر تکمیل می شود.

کد N963289

وبگردی