آفتاب

تحقق اهداف هزاره سازمان ملل در گرو تحولات انقلابی

تحقق اهداف هزاره سازمان ملل در گرو تحولات انقلابی

به گفته اندیشکده مطالعات توسعه انگلیس، رهبران جهان که به‌زودی در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک گردهم می‌آیند، اگر برای تحقق 17 هدف ضدفقر برای 2030 مصمم هستند، باید متعهد شوند که تلاشی انقلابی برای رسیدن به آن انجام دهند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه گاردین، انتظار می‌رود رهبران بیش از 150 کشور در نشست روزهای آتی توسعه پایدار سازمان ملل متحد شرکت کنند. این نشست که با سخنرانی پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان همراه خواهد شد، دستورکار ضد فقر برای 15 سال آتی را تبیین می‌کند. اهداف توسعه هزاره در واقع هشت هدف مشترک هستند که در سال ۲۰۰۰ در سازمان ملل بر سر آن‌ها توافق شد و باید تا سال ۲۰۱۵ تامین شوند. حال اهداف توسعه هزاره دیگری تدوین شده و یا اهداف پیشین به‌روز می‌شوند.

این هشت آرمان به ۲۱ هدف که با ۶۰ شاخص قابل سنجش اند، تجزیه می شود و شامل از بین بردن فقر شدید و گرسنگی، دست یافتن به آموزش ابتدایی همگانی، گسترش و ترویج برابری جنسیتی و توانمندسازی زنان، کم کردن مرگ کودکان، بهبود سلامت مادران، مبارزه با ایدز، مالاریا و دیگر بیماری‌ها، تضمین پایداری محیط زیست و گسترش مشارکت جهانی برای توسعه می‌شوند.

"موسسه توسعه در خارج" مستقر در لندن (ODI) یک هدف در هر کدام از 17 حوزه سیاست‌گذاری را انتخاب کرده و معتقد است که اگر "انقلاب" صورت نگیرد، به بیش از نیمی از این اهداف نمی‌توان دست یافت. سرعت پیشرفت کنونی در برخی موارد باید دو برابر و یا حتی چهار برابر شود.

سوزان نیکولای، محقق اندیشکده توسعه می‌گوید: بررسی ما زنگ‌ هشداری به رهبران جهان است و بر تشدید تلاش‌ها به منظور تحقق اهداف توسعه هزاره تاکید دارد. تجزیه و تحلیل ما نشان می‌دهد که کشورها می‌توانند روند تاریخی را رد کنند و در شرایط کنونی برخی از دولت‌ها در حوزه‌های کلیدی مانند کاهش نرخ مرگ و میر مادران عملکرد بهتری دارند اما این نیازمند تلاش جهانی و بی‌سابقه‌ای برای محقق کردن جاه‌طلبی اهداف جدید است.

انتهای پیام

کد N963288

وبگردی