آفتاب

مرگ سالانه بیش از یک میلیون نفر براثر هپاتیت در دنیا

مرگ سالانه بیش از یک میلیون نفر براثر هپاتیت در دنیا

مدیر گروه بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی لرستان با اشاره به مرگ سالانه بیش از یک میلیون نفر براثر هپاتیت در دنیا گفت: 300 میلیون نفر در سراسر جهان حامل ویروس هپاتیت ب هستند.

دکتر «رضا سالاری» در گفت‎وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی لرستان، اظهار کرد: هپاتیت یعنی التهاب کبد و در میان عوام مردم به یرقان و زردی مشهور است و مهم‎ترین عوامل ایجادکننده آن ویروس‌ها هستند.

وی خاطرنشان کرد: ویروس‎ها موجودات بسیار ریزی هستند که از فرد آلوده به فرد سالم منتقل می‎شوند و برای رشد و تکثیر خود به یک موجود زنده نیاز دارند. تاکنون شش نوع ویروس هپاتیت شناخته شده است که شایع‎ترین آنها ویروس‎های هپاتیت آ (A)، ب (B) و سی (C) هستند.

سالاری ادامه داد: عوامل دیگری مثل داروها، بیماری‎های توارثی و خودایمنی و مصرف مشروبات الکلی نیز می‎توانند سبب هپاتیت شوند.

این پژوهشگر اظهار کرد: هپاتیت ویروسی یکی از عوامل مهم مرگ زودرس انسان است که براساس تخمین سازمان بهداشت جهانی ۳۸۵ میلیون ناقل هپاتیت B و ۱۷۰ میلیون ناقل هپاتیت C در جهان وجود دارد و سالانه بیش از یک میلیون مورد مرگ بر اثر هپاتیت اتفاق می‎افتد.

وی یادآور شد: ابتلا به این نوع هپاتیت عوارض بی‎شماری دارد، از این‎رو اهمیت شناخت آن بسیار بالاست.

سالاری با بیان این‌که امروزه هپاتیت یکی از مشکلات بهداشتی عمده جهان است، تصریح کرد: 300 میلیون نفر در سراسر جهان حامل ویروس هپاتیت ب هستند. هپاتیت ب پس از بیماری‎های سل و مالاریا شایع‎ترین بیماری عفونی و مسری است که سالانه حدود 50 میلیون نفر به افراد آلوده در دنیا افزوده می‎شود.

مدیر گروه بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی لرستان خاطرنشان کرد: بیشتر مبتلایان در کشور پهناور چین و تایوان بسر می‎برند. شیوع این بیماری در برخی نواحی آسیا و آفریقا بسیار زیاد است و حتی به 20 درصد نیز می‎رسد.

به گفته‌ی وی در ایران طبق آمارهای موجود حدود 3 درصد افراد جامعه یا قریب به دو میلیون نفر ناقل هپاتیت ب هستند.

انتهای پیام

کد N963116

وبگردی