آفتاب

شماره جدید اکونومیست با تحلیل روابط چین و آمریکا منتشر شد

شماره جدید اکونومیست با تحلیل روابط چین و آمریکا منتشر شد

اکونومیست شماره این هفته خود را با عناوین مختلفی از سراسر جهان و بامحوریت سیاست، اقتصاد، امور بین الملل و توسعه از سفر رئیس جمهور چین به آمریکا تا خبرهایی از حوزه کتاب و هنر منتشر کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، هفته‌نامه خبری و بین‌المللی اکونومیست که به عنوان جامع ترین نشریه اقتصادی دنیا نیز از آن یاد می شود، شماره ۱۹ سپتامبر خود را منتشر کرد.

این هفته نامه بین المللی به زبان انگلیسی و در لندن مورد ویرایش قرار گرفته و به شرکت روزنامه اکونومیست با مسئولیت محدود تعلق دارد. بنیانگذار آن «جیمز ویلسون» بوده و از سال ۱۸۴۳ تا کنون منتشر شده است.

هفته نامه مذکور در این شماره مباحث متعددی را از نقاط مختلف جهان در خود جای داده و به تشریح و تبیین آن غالباً از دیدگاه نویسندگان غربی پرداخته است.

در بخش بین الملل این هفته نامه به تشریح سفر «شی جینپینگ» رئیس جمهور چین به آمریکا، اهداف و مقاصد این سفر و نیز تأثیر سفر مذکور بر روابط دو کشور پرداخته شده است. آمریکا اخیراً مدعی شده بود که به دلیل حمله سایبری چین به برخی از پایگاه های اینترنتی این کشور، چین را مورد برخی تحریم ها قرار می دهد؛ اقدامی که با توجه به قدرت فزاینده اقتصادی، علمی و دفاعی چین و نیز سفر آتی رئیس جمهور این کشور به واشنگتن کمی غیرمعمول به نظر می رسد.

در قسمت آسیای این هفته نامه به موضوع لایحه امنیتی دولت «شینزو آبه» نخست وزیر ژاپن درباره حضور فراسرزمینی ارتش این کشور در منازعات بین المللی اشاره و اعتراضات مردم ژاپن به این لایحه مورد بررسی قرار گرفته است. همچنین یکی از استدلال های مخالفان آن را مغایرت چنین امری با قانون اساسی ژاپن می داند. البته از آنجاییکه این شماره اکونومیست پیش از امروز مصادف با ۱۹ سپتامبر تدوین شده است، به تصویب این لایحه و تبدیل آن به قانون توسط مجلس سنای ژاپن اشاره ای نشده است. 

مسأله و بحران مهاجران که امروزه همانند سیلی به سمت کشورهای اروپایی در حرکت هستند، از دیگر مباحث مطرح در این شماره است. گفتنی است، به دنبال حمایت های آمریکا و متحدان غربی این کشور و برخی از دول مرتجع خاورمیانه، سوریه از سال ۲۰۱۱ تا کنون به مبارزه با گروه های تروریستی از قبیل داعش و النصره پرداخته و به همین دلیل نیز آوارگان زیادی با رها کردن خانه و کاشانه خود مجبور به مهاجرت به سمت کشورهای اروپایی شده اند. اگرچه مقاماتی مانند «مارین لوپن» رهبر جبهه ملی فرانسه و «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه بر قطع کمک ها و حمایت های غرب از گروه های تروریستی به عنوان تنها راه حل کاهش تنش ها در منطقه و سامان دادن به بحران کنونی آوارگان تأکید نموده اند، حامیان تروریست ها همواره در تلاشند تا به جای رفع علت این بحران، در جهت اغراض شوم خود به دخالت در حاکمیت سوریه بپردازند.

انتخاب «جرمی کوربین» به رهبری حزب کارگر و اختلافات وی با «دیوید کامرون» نخست وزیر انگلیس به ویژه درباره مسأله ماندن انگلیس در اتحادیه اروپا در این شماره اکونومیست بررسی شده است.

در بخش معرفی کتاب و هنر نیز به معرفی برخی آثار هنری و مکتوبات اخیر و برخوردار از اقبال مخاطبان اشاره شده و درباره هریک توضیحاتی داده شده است.

کد N962866

وبگردی