آفتاب
/در حال تکمیل/

مشروح مناظره شریعتمداری و صادق خرازی

مشروح مناظره شریعتمداری و صادق خرازی

حسین شریعتمداری مدیرمسئول روزنامه کیهان و سیدصادق خرازی معاون پیشین نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد در برنامه‌ای تلویزیونی با موضوع «نفوذ آمریکا در کشور» به مناظره پرداختند.

به گزارش ایسنا، خرازی در پاسخ به این سوال که اساسا نفوذ در ادبیات سیاسی چه معنایی دارد؟ تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب دو واژه حضور و نفوذ نظام سلطه و همچنین دغدغه‌هایشان را بیان فرموده‌اند.

وی با بیان اینکه حضور و نفوذ در سیاست خارجی به طور متعارف معنی پیدا می‌کند، ادامه داد: در حضور، کشوری به طور عادی می‌تواند مناسبات فرهنگی،‌ سیاسی و اقتصادی را تعریف کند و اگر مناسبات، پیشرفته‌تر باشد اتحاد راهبردی در ابعاد امنیتی و نظامی ایجاد می‌شود اما نفوذ از این جهت است که کشوری برخوردار از ایدئولوژی برای اثبات ایدئولوژی خود اقدامی کند و نفوذ و هژمونی و روح سلطه خود را در کنار حضورش تعریف کند.

سفیر پیشین ایران در فرانسه افزود: ایالات متحده آمریکا در هر جای جهان، نفوذ و حضور خود را توأمان انجام می‌داده است چرا که آمریکا خود را صاحب ادبیات ایدئولوژیک می‌داند. سه کشور صاحب ادبیات ایدئولوژیک هستند. یکی از آنها آمریکاست که صاحب ایدئولوژی لیبرال دموکراسی است و آن را تبلیغ می کند. کشور دوم، جمهوری فرانسه است که ادبیات توأم با نظام لائیسیته را توسعه می‌دهد و کشور سوم جمهوری اسلامی ایران است که ایدئولوژی مقاومت را در دوران معاصر تعریف کرده است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب اظهار کرد: قبل از اینکه بگوییم نظام سلطه یا استکبار جهانی چگونه حضور و نفوذ خود را گسترش می‌دهد، باید شناخت دقیقی از پیچیدگی‌های نظام سلطه داشته باشیم و اگر این شناخت توأم با اخلاق، منطق و مناسبات منطقی در شأن ملت ایران باشد، جای نگرانی نیست اما اگر قرار باشد به یک‌سری شعارهای ابتدایی بسنده شود و مخالفان، غزل مخالفت بخوانند و سطحی‌نگرها هم با نگاه ابتدایی خود نگاه کنند، کاری از پیش نمی‌رود.

خرازی گفت: قبل از اینکه بخواهیم به این موضوع بپردازیم که چه گروه‌ها و تفکراتی به دنبال این هستند، باید به دنبال اقتدار و اعتلای هویت ملی‌مان باشیم و همه را در یک سبد نگاه کنیم و سپس وارد کارزار فکری، تبلیغاتی و روانی شویم.

در ادامه این مناظره که در برنامه «نگاه یک» از شبکه اول سیما برگزار شد، حسین شریعتمداری در پاسخ به این سؤال که چرا مقام معظم رهبری مکررا به بحث نفوذ پرداخته‌اند؟ گفت: باید از نقشه راه دشمن شناخت داشته باشیم و باید ابتدا جغرافیای موقعیتی را که در آن حضور داریم ترسیم کنیم.

وی افزود: نظام ما بر اسلام و اسلام ظلم‌ستیز و اسلام ناب تأکید دارد و در مقابل قدرت استکباری است. طبیعی است که نظام سلطه، براندازی ما را به عنوان هدفی راهبردی دنبال کند و خودشان هم بر این موضوع تأکید دارند.

مدیرمسئول روزنامه کیهان اظهار کرد: مقام معظم رهبری در دو ماه اخیر پنج بار بر کلمه نفوذ تأکید داشته‌اند و پیش از این هم امام راحل تأکیدات فراوانی در این‌باره داشته‌اند. نفوذ، ورود پنهان برای تخریب است و دو نوع دارد. یک زمان نفوذ برای عملیات تروریستی است که در این حالت عامل نفوذی تا موقعی که به هدفش برسد از خودش پالس و نشانه‌ای بروز نمی‌دهد و مرکز مقابله با این نوع نفوذ، مراکزی همچون سپاه پاسداران، وزارت اطلاعات و نیروی انتظامی هستند. نوع دوم، نفوذی است که برای تغییر ساختار صورت می‌گیرد که اهمیت این نفوذ از نفوذ نوع اول بسیار بیشتر است چرا که در نوع دوم، نیروی نفوذی پنهان نیست و کم‌کم خودش را به هدف نزدیک می‌کند و این نوع نفوذ با بصیرت قابل کشف است.

ادامه دارد ...

کد N962825

وبگردی