آفتاب
استاندار تاکید کرد

همدان باید سال آینده جزء سه استان برتر در بیمه محصولات کشاورزی باشد

همدان باید سال آینده جزء سه استان برتر در بیمه محصولات کشاورزی باشد

استاندار همدان با تاکید بر اینکه استان همدان باید در سال آینده جزء سه استان برتر کشور در زمینه بیمه محصولات باشد، گفت: در غیر این صورت رئیس این صندوق برای سال آینده نمی‌تواند در جایگاه خود باقی بماند.

به‌گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه همدان، "محمدناصر نیک‌بخت" شنبه 28 شهریور در دومین جلسه ستاد توسعه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر استان همدان، با بیان اینکه نظام جمهوری اسلامی ایران خدمات و امکانات خوبی فراهم کرده است، اظهار کرد: اگر روستائیان را به ماندن در روستا دلگرم نکنیم تمامی خدمات هدر می‌رود.

وی تصریح کرد: روستائیان و عشایر ولی‌نعمتان جامعه هستند و برای انقلاب و نظام زحمات زیادی کشیده‌اند و اگر روستائیان نباشند تولید نخواهیم داشت.

وی با انتقاد از عملکرد ضعیف بیمه محصولات کشاورزی در استان همدان اظهار کرد: محاسبه ناصحیح خسارات محصولات کشاورزی سبب بی‌اعتمادی کشاورزان می‌شود.

نیک‌بخت با بیان اینکه کشاورزان امروز در زمینه تولید از کشور دفاع می‌کنند و باید رفاه لازم را برای آنها تامین کنیم که دولت تدبیر و امید نیز در این زمینه توجه ویژه‌ای دارد، یادآور شد: هفته گذشته جلسه‌ای با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار کرده تا در استان‌های غربی کشور برای روستائیان و عشایر مشاغل خرد و پایدار ایجاد کنیم که طرحی جدید توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است.

استاندار عنوان کرد: کشاورزان کار استراتژیکی دارند و 11 میلیون تن گندم نیاز داریم که اگر کشاورزان این را تامین نکنند باید ارز برای واردات هزینه کنیم.

وی با بیان اینکه بیمه محصولات کشاورزی در استان همدان متاسفانه به خوبی به نیازها پاسخ نداده است، تصریح کرد: در شهرستان تویسرکان و بسیاری از شهرستان‌های استان سرما‌زدگی آسیب سنگینی به محصولات کشاورزی وارد کرد، آسیبی که به درختان گردوی تویسرکان وارد شد فوق‌العاده سنگین بود.

وی خاطرنشان کرد: وقتی وضعیت را مورد بررسی قرار دادیم متوجه شدیم تنها 10 درصد درختان گردوی این شهرستان بیمه شده بودند چراکه امیدی به بیمه کردن محصولات خود نداشتند متاسفانه بیمه محصولات کشاورزی در زمان محاسبه خسارات ناخن خشکی کردند و عملکرد منفی بیمه محصولات کشاورزی بر بیمه کشاورزان تاثیر منفی دارد.

نیک‌بخت با تاکید بر استفاده از امکانات سازمان جهادکشاورزی در راستای بیمه محصولات کشاورزی، افزود: اطلاع‌رسانی در زمینه بیمه کشاورزان و روستائیان بسیار ضعیف بوده و وقتی مسئولان نمی‌دانند این بیمه چه شرایط و مزایایی دارد، کشاورزان چطور می‌توانند در این زمینه اقدام کنند.

استاندار با اشاره به اطلاع‌رسانی در زمینه کشاورزان و روستائیان، اظهار کرد: دولت با مشکلات اعتباری بسیاری مواجه بوده اما حق بیمه کشاورزان را پرداخت کرده است، اطلاع‌رسانی در زمینه بیمه کشاورزان و روستائیان باید بیشتر باشد و کشاورزان را توجیه کنیم تا بیمه شوند.

وی با اشاره به اینکه باید کاری کنیم تا فرزندان عشایر نیز عشایر بمانند، تصریح کرد: با مشکلاتی که برای آنها وجود دارد بعید می‌دانیم این اتفاق بیفتد، اگر امکانات را برای آنها تامین نشود و مسائل رفاهی را مهیا نکنیم بسیاری از داشته‌های خود را از دست می‌دهیم.

انتهای پیام

کد N962638

وبگردی