آفتاب
یک ماهنامه آمریکایی نوشت

توافق هسته‌ای خط بطلانی بر داستان‌سرایی نتانیاهو

توافق هسته‌ای خط بطلانی بر داستان‌سرایی نتانیاهو

یک ماهنامه آمریکایی نوشت: توافق هسته‌ای خط بطلانی بر داستان‌سرایی نتانیاهو علیه ایران می‌کشد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در مقاله ماهنامه این دیس تایمز آمده است: در روز 17 سپتامبر چند ساعت پیش از اتمام ضرب الاجل بازنگری کنگره درباره‌ توافق هسته‌ای ایران، سناتورهای دموکرات برای سومین بار در طول دو هفته قطعنامه رد توافق که با مانع شدن در برابر اوباما توافق هسته‌ای را به شکست می‌کشاند، نپذیرفتند.

پس از ماهها مواضع سخت جمهوری خواهان و لابی‌گری شدید توسط کمیته روابط عمومی اسراییلی آمریکایی، آیپک و سازمانهای دیگر، این اقدام دموکرات‌ها به معنی پایان هرگونه مخالفت قانونی با توافق هسته‌ای ایران است. حتی برخی از کاندیداهای جمهوری خواه ریاست جمهوری قول داده‌اند که در روز اول کاری خود توافق هسته‌ای ایران را پاره کنند.

این مقاومت تند نسبت به توافق هسته‌ای از سوی محافظه کاران قابل درک است.

آنها ایران را به عنوان کشوری مصمم به تخریب اسراییل، نابودگر یهودیان و سقوط فرهنگ و امپراطوری غرب می‌بینند. در ادامه این مقاله آمده است: مایک هاک ابی در خلال دومین مناظره نامزدهای ریاست جمهوری اعلام کرد که این توافق به سرعت اسراییل را تهدید می‌کند و این مجموعه خاورمیانه را مورد تهدید قرار می‌دهد و در نهایت این توافق ایالات متحده آمریکا را تهدید می‌کند. به رغم آنچه برخی از رهبران در این کشور (آمریکا) می‌گویند، ایران هیچ تمایل جدی به محو کردن یهودیان یا غرب ندارد و در حالیکه توافق هسته‌ای مانع توسعه سلاح هسته‌ای از سوی ایران برای دست کم دهه آینده می‌شود و حتی در صورتی که ایران واقعا به چنین سلاحی دست یابد، رهبران ایران هرگز تلاشی برای استفاده از آن نمی‌کنند. حتی اگر فرض کنیم ایران قصد حمله به اسراییل را دارد همه شواهد تاریخی نشان می‌دهد که ایران چنین نخواهد کرد.

این مقاله با اشاره به انقلاب اسلامی در سال 1979 و شعارهای علیه رژیم صهیونیستی و با اشاره به حمایت ایران از گروههای حماس، حزب‌الله و جهاد اسلامی نوشت که ایران هرگز به بررسی انجام جنگ بزرگ بر نیامده است.

گزارش پنتاگون در مه 1996 نشان داد که ایران احتمالا عامل بیولوژیکی جنگی تولید کرده و حجم کمی از آنان را تبدیل به سلاح کرده است. اما هیچ مدرکی نشان نمی‌دهد که ایران هر کدام از این ها را به حزب‌الله یا حماس داده است. در واقع در همان سال درخلال جنگ دوره‌ای اسراییل با حزب‌الله ایران واقعا دو طرف را به آتش بس فرا خواند. ییتزاک موردخای، وزیر دفاع اسراییل بعدا به دلیل مداخله و کمک برای بازگشت گروگان‌های اسراییلی به تمجید از تهران پرداخت از ایران سوریه و لبنان به دلیل مداخله در این کار انسان دوستانه تشکر کرد.

حزب الله به طور موثری در جنگ اسراییل را به بن بست کشاند با این حال ایران به جای تشویق برای وارد کردن خسارت بیشتر و شرمسازی بیشتر به اسراییل برای پایان دادن به جنگ مداخله کرد.

ایران اغلب با ایالات متحده روابط دیپلماتیک آشکاری داشته است. در سال 2002 پس از سقوط طالبان در افغانستان ایران به مذاکرات صلح برای ایجاد دولت جدید کمک کرد و حتی ایجاد منابع و آموزش 20 هزار نیروی افغان را تحت راهنمایی آمریکایی‌ها پیشنهاد داد.

در این مقاله با اشاره زندگی یهودیان در ایران آمده است: در حالیکه ایران تهدیدی واقعی علیه آمریکا و اسراییل ارائه نمی‌دهد، زندگی یهودیان در ایران به ندرت با نسل کشی یا چیز دیگری پیوند دارد. لری کولر عیسس گزارش گر یهودی که اخیرا از ایران بازدید کرد به تحقیق درباره ی جامعه یهودی ایران پرداخت. این جامعه یهودی در حال حاضر بین 9 تا 20 هزار جمعیت دارد که آن را به سومین جامعه بزرگ یهودی بعد از اسراییل و ترکیه تبدیل می‌کند.

کولر عیسیس توصیف می‌کند که چطور یهودیان ایران یک جامعه متوسط بزرگ و موفق تشکیل داده‌اند که افراد آن بدون هیچ واهمه‌ای در خیابانهای تهران راه می‌روند و عرقچین (کلاه مخصوص یهودیان) را بر سر می‌گذارند. حال این موضوع را با فرانسه مقایسه کنید طی گزارش نشست هماهنگی مقابله با ضد یهودیت آمده است که امروز فرانسه خطرناک‌ترین کشور برای یهودیان است.

طبق گزارش کمپین مقابله با ضد یهودیت 58 درصد از یهودیان بریتانیا احساس می‌کنند که در اروپا آینده بلند مدتی ندارند.

اگر جامعه یهودیان جهان با تهدیدی بزرگ رو به رو است مشخصا این تهدید از طرف راست‌گرایان اروپایی است نه از سوی ایران.

در دهه 1980 عراق بزرگترین تهدید برای اسراییل در خاورمیانه بود. عراق از حمایت اتحاد جماهیر شوروی برخوردار بود و توسط یک حاکم خون ریزی که فعالانه به دنبال نابودی اسراییل بود رهبری می‌شد. با این وجود با فروپاشی اتحادجماهیر شوروی، شکست صدام حسین در اولین جنگ خلیج فارس و در نهایت اعدام وی، ایران تبدیل به دشمن جدید اسراییل شد زیرا اسراییل باید دشمن داشته باشد.

داستان سرایی اسرایل نسبت به اینکه در محاصره دشمنان از همه طرف است و آنها قصد دارند تا به آن حمله ببرند و آن را محو کنند، لازمه بقای اسراییل در صحنه بین‌المللی است. تنها با حفظ این نمایش مسخره اسراییل می‌تواند اشغال غیر قانونی غزه و کرانه باختری را توجیه کند.

نتانیاهو به وسیله نسبت دروغ دادن و مقایسه ایران به عنوان آلمان نازی بعدی توانست کمک‌های نظامی و انسان دوستانه را جذب کند و برای حزب لیکود پیروزیهایی را در انتخابات کسب کند.

توافق هسته‌ای ایران که به تنهایی این شبه هولوکاست هسته‌ای را برای دهه آینده یا بیشتر دور کرد، کمک کرد تا یکی دیگر از دروغهای خیال‌گونه حمله به اسراییل آشکار شود. از قضای روزگار، بزرگترین سلاح نتانیاهو در جنگ ابدی‌اش با فلسطین بمب ایرانی بود که بدون این سلاح شاید نتانیاهو مجبور شود تا در نهایت به صلح برسد.

انتهای پیام

کد N962543

وبگردی