آفتاب
در دیدار یک مقام پیشین فرانسه با ولایتی مطرح شد

برقراری تعامل مجدد تهران و پاریس پس از توافق

برقراری تعامل مجدد تهران و پاریس پس از توافق

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام و یک مقام پیشین فرانسه از گسترش مجدد روابط دو کشور و سفرهای آتی مسئولان ایران و فرانسه خبر دادند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران ( ایسنا)، ژان پیر شونمان، وزیر و سناتور پیشین فرانسه در دیدار صبح امروز خود با علی‌اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام از سفر هیأت فرانسوی شامل دو وزیر این کشور به تهران خبر داد.

وی با بیان اینکه ریاست این هیأت را وزیر کشاورزی فرانسه به عهده دارد خاطرنشان کرد: قرار است در این هیأت نماینده‌های موسسات و سازمان های معتبر فرانسوی با مسئولان کشورمان دیدار و گفت‌وگو داشته باشند و امید می‌رود در آینده نیز روابط دو کشور که طی سالهای اخیر شاهد فراز و فرودهایی بوده است بیش از پیش گسترش یابد.

این سناتور اسبق فرانسه گفت: توافق صورت گرفته میان ایران و اعضای 1+5 می تواند صلح و ثبات را برای منطقه به همراه داشته باشد.

وی با اشاره به دیدارهای مسئولان ایران و فرانسه خاطرنشان کرد: آقای فابیوس چندی پیش سفری به تهران داشتند و به نظرم آقای روحانی نیز در ماه نوامبر به پاریس خواهند رفت علاوه بر این باید تاکید کنم رئیس جمهور فرانسه رویکردی صمیمانه و دوستانه نسبت به ایران دارد .

ولایتی نیز در این دیدار به زمینه های توسعه روابط تهران و پاریس اشاره کرد و افزود: دو کشور به آینده روابط خود امیدوار هستند. همچنین مردم فرانسه به واسطه میزبانی این کشور از رهبر انقلاب در پیش از انقلاب سابقه خوبی از فرانسه در ذهن دارند و دیدگاه آزادمنشی فرانسه در آن زمان در دیدگاه مردم ما همچنان باقی مانده است.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع ادامه داد: قطعا در دیدارهایی که در تهران با مسئولین کشور خواهید داشت به نتایج مثبتی دست می یابید.

ولایتی با اشاره به سیاست های فرانسه در عرصه سیاست خارجی تاکید کرد : این کشور سابقه استقلال نسبی در سیاست خارجی خود دارد هر چند جزء کشورهای غربی محسوب می‌شود ولی در بسیاری موارد نشان داده است فرانسه ، فرانسه است و مواضع غربی را در سیاست خود دخیل نمی کند.

وی با اشاره به دیدگاه ژنرال دوگول ، فرانسوا میلان و ژاک شیراک در عرصه سیاست خارجی فرانسه خاطر نشان کرد: فرانسه همواره توسعه روابط با سایر کشورها را در برنامه خود داشته است و من طی دیدارهایی که با این افراد داشتم از سیاست های این کشور در عرصه سیاست خارجی آگاه هستم . در حال حاضر توافق صورت گرفته در مراجع قانونی ایران در حال بررسی است و در صورتی که با آن موافق شوند شاهد نقطه عطفی در روابط خود با کشورهای غربی به ویژه فرانسه خواهیم بود.

به گزارش ایسنا،‌ شونمان نیز در بخش دیگری از این دیدار بر تاکید فرانسه برای توسعه در کشورهای اسلامی و عربی تاکید کرد و افزود: هر چند به نوعی احساس استقلال نسبی نسبت به ایالت متحده در فرانسه وجود دارد ولی باز هم اقدام اوباما و کری را برای برقراری روابط با ایران تحسین می کنم. باید دید فرانسه چطور می تواند مثبت عمل کند. البته کشورهای عربی نیز از طریق کشورهای آفریقایی با فرانسه همسایه محسوب می شوند و ما نسبت به کشورهای عربی نیز در عرصه سیاست خارجی خود رویکرد مثبتی قائل هستیم البته این سیاست ها علیه ایران نبوده بلکه ما تلاش می کنیم از نقاط مشترک به نفع آرامش و صلح در منطقه استفاده کنیم چراکه فرانسه به هیچ وجه علاقه ندارد که در هیچ کجا جنگی برپا شود.

همچنین رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام و وزیر اسبق فرانسه پس از دیدار و گفت‌وگو پیرامون مسائل منطقه و روابط دو جانبه دو کشور در جمع خبرنگاران حاضر شدند و بر اینکه ایران و فرانسه هر دو بر این باورند که بحران یمن ، سوریه ، عراق و برخی دیگر از کشورهای آفریقایی و منطقه که درگیر بحران جنگ هستند از طریق سیاست و گفت‌وگوی داخلی حل خواهد شد ، تاکید کردند و از آمادگی تهران و پاریس برای افزایش تعامل دو کشور خبر دادند.

انتهای پیام

کد N962286

وبگردی