آفتاب
ولایتی در دیدار وزیر اسبق دفاع فرانسه:

توافق هسته‌ای موجب گسترش روابط ایران و غرب می‌شود

توافق هسته‌ای موجب گسترش روابط ایران و غرب می‌شود

رئیس مرکز تحقیقات مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اگر توافق هسته‌ای توسط مراجع قانونی ایران تایید شود، بابی برای روابط ایران و کشورهای غربی گشوده خواهد شد.

به گزارش خبرنگار مهر، علی‌اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار ژان‌پیر شونمان وزیر اسبق دفاع و سناتور فرانسوی با بیان اینکه زمینه توسعه روابط ایران و فرانسه فراهم است، اظهار کرد: دو ملت ایران و فرانسه نسبت به یکدیگر خوشبین هستند و مردم ایران نگاه خوبی به فرانسه دارند.

وی افزود: فرانسه قبل از انقلاب میزبان امام خمینی (ره) بود و این دیدگاه آزادمنشی فرانسه در خاطره تاریخی مردم ما باقی مانده است.

ولایتی گفت: امروز خواهید دید که پس از دیدارهای مقامات دو کشور، نتایج خوبی حاصل خواهد شد.

وی با اشاره به سیاست خارجی فرانسه تاکید کرد: ما سابقه استقلال نسبی در حوزه سیاست خارجی از فرانسه داریم.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: خاطرمان است که دیدگاه ژنرال دوگل، فرانسوا میتران و ژاک شیراک در روابط خارجی همواره مبتنی بر منافع ملی فرانسه بوده است.

ولایتی تاکید کرد: امروز بعد از حصول مذاکرات هسته‌ای، ما منتظریم مراجع قانونی این توافق را تایید کنند که اگر این توافق تایید شود، بابی برای روابط ایران و کشورهای غربی گشوده خواهد شد.

مشاور امور بین الملل رهبر معظم انقلاب افزود: ایران و فرانسه هر دو به حفظ تمامیت ارضی کشورهای منطقه‌ای و عراق احترام می‌گذارند و اعتقاد دارند مشکلات این کشورها راه‌حل نظامی ندارد، بلکه می‌تواند با راه‌حل سیاسی حل و فصل شود.

احساس استقلال نسبت به آمریکا در سیاست خارجی فرانسه وجود دارد

ژان‌پیر شونمان وزیر اسبق دفاع و سناتور فرانسوی در این دیدار با بیان اینکه توافق هسته‌ای به ما امکان می‌دهد که به طور مثبت با یکدیگر کار کنیم، گفت: آقای روحانی در ماه نوامبر به پاریس خواهد رفت و فردا نیز یک هیات بزرگ اقتصادی فرانسوی به ریاست دو وزیر کابینه دولت فرانسه به تهران سفر می‌کنند.

شونمان گفت: فرانسوا اولاند نسبت به ایران نگاهی باز و دوستانه دارد.

وزیر اسبق دفاع فرانسه با بیان اینکه ما همواره نسبت به ایران از زمان امپراطوری هخامنشی تاکنون دیدگاه خوبی داشتیم، گفت: اما حدود ۳۰ سال است که روابط دو کشور متشنج شده است و بهتر است که بهبود پیدا کند.

وی افزود: در سیاست خارجی فرانسه یک نوع احساس استقلال نسبت به ایالات متحده آمریکا وجود دارد، هر چند که ما کار اوباما و کری را در روابط با ایران و موضوع توافق هسته‌ای تحسین می‌کنیم.

شونمان با بیان اینکه باید ببینیم فرانسه چطور می‌تواند مفید باشد، گفت: فرانسه یک سیاست خارجی نسبت به کشورهای عربی دارد که البته علیه ایران نیست، ما می‌توانیم نقاط مشترک این سیاستها را پیدا کنیم که به نفع صلح در منطقه و به نفع فرانسه خواهد بود.

وی افزود: فرانسه مایل به بروز جنگ نیست، اما باید ببینیم در موضوعاتی از جمله عراق، سوریه، لبنان و کشورهای شمال آفریقا باید چه کاری انجام دهیم.

شونمان با بیان اینکه فرزانگی رهبران جمهوری اسلامی و اوباما در موضوع توافق هسته‌ای را تحسین و تقدیر می‌کنم، گفت: این توافق موافق تعهد منع تکثیر سلاح‌های هسته‌ای است.

وی افزود: این توافق به کشورهای دو طرف امکان می‌دهد همه مشکلات را از هر نوعی رفع کنند.

شونمان تاکید کرد: ایران و فرانسه می‌توانند در خصوص صلح در جهان و منطقه همکاری داشته و مفید باشند.

 

 

 

کد N962196

وبگردی