آفتاب
مدیرکل غرب آسیای وزارت خارجه خبر داد

سفر نخست‌وزیر بنگلادش به تهران / برگزاری ششمین کمیسیون تهران و داکا

سفر نخست‌وزیر بنگلادش به تهران / برگزاری ششمین کمیسیون تهران و داکا

محمد جواد ظریف اواخر هفته گذشته بعد از سفر به پکن ، سفری یک روزه نیز به داکا ( پایتخت بنگلادش ) داشت و با تعدادی از مقامات عالیرتبه این کشور از جمله وزیر خارجه ، نخست وزیر و رییس جمهور بنگلادش دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران ( ایسنا) ، در این سفر مقامات دو کشور بر اهمیت گسترش روابط در حوزه های مختلف از جمله انرژی تاکید کردند چنان که به نظر می رسد بعد از رفع تحریم ها بنگلادش بار دیگر تبدیل به یکی از مشتریان نفتی ایران شود .

مدیرکل غرب آسیای وزارت خارجه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) از سفر خانم شیخ حسینه نخست وزیر بنگلادش به تهران در اوایل سال 2016 میلادی خبر داد.

رسول اسلامی که به همراه محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان به بنگلادش سفر کرده بود، درباره کمیسیون مشترک دو کشور نیز تصریح کرد: تاکنون 5 بار کمیسیون مشترک دو کشور تشکیل شده که بار آخر این کمیسیون در اردیبهشت‌ماه سال 92 در تهران تشکیل شد و ششمین کمیسیون در داکا برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه این کمیسیون در سطح وزرا برگزار می‌شود، تصریح کرد: از طرف ایران وزیر صنعت، معدن و تجارت و از طرف بنگلادش وزیر دارایی این کشور در این کمیسیون حضور خواهند داشت. البته هنوز زمانی برای برگزاری کمیسیون مشخص نشده ولی طرف بنگلادشی از برگزاری این کمیسیون استقبال کرد و باید با هماهنگی تاریخ آن مشخص شود.

مدیرکل غرب آسیای وزارت خارجه درباره اهداف سفر رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان به داکا نیز گفت: این سفر در ادامه سفرهای منطقه‌ای ایشان و در راستای توضیح دادن توافق‌نامه هسته‌ای ایران و آخرین تحولات منطقه به مقامات این کشورها صورت گرفت. البته موضوعات مهم در چارچوب روابط دو جانبه نیز مطرح و مورد بحث قرار گرفت.

اسلامی در مورد اولویت‌های تجاری ایران و بنگلادش نیز خاطرنشان کرد: طبیعتا بعد از رفع تحریم‌ها صادرات ایران به این کشور بیشتر خواهد شد. در گذشته ایران بیشتر نفت و مشتقات نفتی به این کشور صادر می‌کرد ولی در دوره تحریم، صادرات نفت قطع شد ولی آنها همچنان محصولات نفتی و پتروشیمی ما را می‌خریدند.

وی در این راستا ادامه داد: عمده واردات ما از بنگلادش کنف است که کارخانه‌های فرش ماشینی آن را وارد می‌کند. البته برخی از منسوجات این کشور نیز به ایران وارد می‌شود.

مدیرکل غرب آسیای وزارت خارجه در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه دو موافقتنامه بین دو کشور آماده شده است و در سفر آتی یکی از مقامات این کشور این موافقتنامه‌ها به امضا خواهد رسید، توضیح داد: موافقتنامه اجتناب از اخذ مالیات مضاعف و موافقتنامه گمرکی از جمله دو موافقتنامه‌ای است که آماده شده و در صورت اجرایی شدن بر میزان حجم مبادلات دو کشور می افزاید .

اسلامی در مورد سفر خانم شیخ حسینه نخست وزیر این کشور به تهران نیز گفت: این سفر احتمالا در سال 2016 میلادی صورت خواهد گرفت و وی در جریان این سفر با اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور و همچنین حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس جمهور دیدار خواهد کرد.

وی همچنین به سفر آتی وزیر خارجه بنگلادش به تهران اشاره کرد و گفت: در جریان این سفر تفاهم‌نامه لغو روادید سیاسی و خدمت بین دو کشور به امضا خواهد رسید. گرچه هنوز تاریخ این سفر نیز قطعی نشده است.

مدیرکل غرب آسیای وزارت خارجه در پاسخ به این سوال که آیا بین دو کشور در زمینه مبارزه با تروریسم از جمله مبارزه با داعش همکاری‌هایی وجود دارد یا نه، گفت: تاکنون همکاری‌هایی نبوده است ولی دو طرف در جریان این سفر بر گسترش و افزایش مشورت‌ها و مذاکرات سیاسی تاکید کردند که مبارزه با افراطی‌گری از جمله داعش نیز می‌تواند در این حوزه قرار بگیرد.

اسلامی همچنین اعلام کرد که در ماه نوامبر رحیم‌پور، معاون وزیر خارجه در حوزه آسیا و اقیانوسیه به دعوت قائم‌مقام وزیر خارجه بنگلادش به داکا سفر خواهد کرد و این سفر در ادامه مشورت‌ها و رایزنی‌های سیاسی بین دو کشور برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه بعد از رفع تحریم‌ها، بنگلادش جزو مشتریان نفتی ما خواهد بود، چراکه قبل از تحریم‌ها از ما نفت می‌خرید و این خود باعث افزایش حجم روابط بین دو کشور خواهد شد، در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به کمبود شدید برق در این منطقه، قرار است ایران در این کشور نیروگاه برق بسازد؟ اظهارکرد: بحثی در مورد ساخت نیروگاه انجام نشد البته آنها می‌توانند در صورت نیاز در کمیسیون مشترک دو کشور در این زمینه اعلام آمادگی کنند و البته به ما تضمین بدهند. ما در این صورت می‌توانیم برای آنها نیروگاه بسازیم. اکنون ایران در برخی از کشورهای آن منطقه از جمله پاکستان و سریلانکا نیروگاه برق ساخته است.

مدیرکل غرب آسیای غرب وزارت خارجه همچنین به سفر چندی پیش وزیر خارجه به پاکستان و هند اشاره کرد و گفت: در اوایل سال نیز آقای وزیر به افغانستان سفر کردند و از این منطقه فقط به کشور سریلانکا سفر نکرده‌اند.

اسلامی ادامه داد: در سال 93 میزان واردات ما از این کشور 40 میلیون دلار بوده و ما حدود 70 میلیون دلار به این کشور صادر کرده‌ایم و در شش ماهه اول سال 94، 48 میلیون دلار حجم صادرات ما بوده و در مقابل آنها 42 میلیون دلار به کشور ما صادر کرده‌اند.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو به سفر وزیر فرهنگ بنگلادش در اردیبهشت‌ماه سال جاری به تهران اشاره کرد و ادامه داد: در این سفر یک تفاهم‌نامه فرهنگی بین وزیر فرهنگ بنگلادش و آقای جنتی به امضا رسید و در جریان سفر آقای ظریف به بنگلادش، به این موضوع اشاره شد و قرار شد که برنامه اجرای این تفاهم‌نامه فرهنگی عملیاتی شود.

مدیرکل غرب آسیای وزارت خارجه با بیان اینکه این توافقنامه از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است، گفت: مثلا 5 هزار لغت زبان فارسی در زبان بنگلادشی وجود دارد و بخش عمده‌ای از این موافقتنامه معطوف به آموزش زبان فارسی به دانش‌آموزان و دانشجویان این کشور و همچنین برگزاری هفته‌های فرهنگی است.

انتهای پیام

کد N962104

وبگردی