آفتاب

آزادی زندانی غیرعمد غیرایرانی

آزادی زندانی غیرعمد غیرایرانی

تاجر تبعه کشور ارمنستان که به دلیل یک فعالیت اقتصادی نافرجام روانه زندان شده بود، به همت ستاد دیه کشور از زندان مرکزی اصفهان آزاد شد.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، «مکرتیچ مارگاریان» به دنبال خرید مقدار زیادی میوه و به دنبال آن عدم توفیق در فروش این محصولات با یک بدهی سنگین در تاریخ 29 آذر ماه سال 93 راهی زندان مرکزی اصفهان می‌شود.

پرونده این زندانی واجد شرایط کمک، پس از شناسایی و تحقیق به دلیل موضوع ملیت غیرایرانی به طور ویژه در سیصد و شصت و پنجمین جلسه هیات مدیره ستاد دیه کشور مطرح و در نهایت با ارائه تسهیلاتی معادل 140 میلیون تومان از محل منابع این نهاد مردمی موافقت شد.

مدیرعامل ستادیه کشور در خصوص این خبر گفت: به منظور تبلیغ رافت اسلامی و ترویج عطوفت ایرانی این ستاد صرف نظر از جنسیت، مذهب و ملیت به طور اختصاصی در خصوص پرونده این تبعه خارجی که فاقد هرگونه پشتیبان مالی و معنوی است ورود پیدا کرد و در نهایت پرونده پس از چند ماه بررسی با آزادی این فرد مختومه شد.

اسدالله جولایی، افزود: البته ستاد دیه با اتکا به آموزه‌های دین مبین اسلام خدمات خود را در قبال تمامی محبوسان غیرعمد ایرانی پیرو ادیان الهی مسیحی، زرتشتی و یهودی ارائه داده، اما در موارد نادری مانند این سوژه نیز ورود پیدا کرده است.

وی با اشاره به اینکه شاکی اصلی این پرونده یک هموطن ایرانی است، تصریح کرد: هر چند در طول فعالیت 25 ساله ستاد دیه کشور تعداد انگشت‌شماری از مددجویان عراقی، افغانستانی و اخیرا ارمنستانی آزاد شده‌اند اما در تمامی این پرونده‌ها شخص مددجو منتفع از این تسهیلات نبوده و تمامی مبالغ ارائه شده به شاکیان و طلبکاران مستحق ایرانی‌ پرداخت شده است.

«مکتریچ» 53 ساله صاحب دو فرزند است که به همراه همسرش زمستان سال گذشته برای انجام یک فعالیت اقتصادی جدید نسبت به خرید میوه‌های یک باغدار اصفهانی اقدام می‌کنند که در ادامه به دلیل ناآشنایی به مسائل حقوقی و پر هزینه بودن موضوعات مربوط به قرداد و البته عدم توفیق در نگهداری مناسب و فروش محصولات‌ با طرح شکایت از سوی طلبکار، محکوم به پرداخت مبلغی معادل 180 میلیون تومان می‌شوند که در ادامه طرف خارجی این قرارداد به دلیل ناتوانی در تامین وجه تعهد شده راهی زندان می‌شود.

رأی صادره از ناحیه شعبه دوم دادگاه عمومی شهرستان نجف آباد، این زندانی را به مطالبه بهای معامله و تاخیر در تادیه مبلغی بالغ بر 180 میلیون تومان محکوم می‌کند که در فرآیند آزادی، اعضای ستاد دیه شعبه استان اصفهان با برگزاری جلسه‌های متعدد صلح و سازش این مبلغ را به میزان 40 میلیون تومان کاهش می‌دهد.

پرونده این زندانی که هم اکنون در راه اعزام به کشور متبوع خود است، پس از تعطیلات نوروزی سال 94 از طریق وکیل تسخیری شورای خلیفه‌گری ارامنه جنوب به ستاد دیه ارجاع شد و در نهایت پس از 5 ماه این مددجوی غیرایرانی با همکاری این ستاد مردم نهاد، از زندان مرکزی اصفهان آزاد شد.

انتهای پیام

کد N961832

وبگردی