آفتاب

گفت‌وگوی وزرای دفاع آمریکا و روسیه درباره اوضاع سوریه

گفت‌وگوی وزرای دفاع آمریکا و روسیه درباره اوضاع سوریه

در شرایطی که فعالیت‌های نظامی روسیه در کشور جنگ‌زده سوریه ادامه دارد، روسیه و آمریکا مذاکرات نظامی خود را درباره درگیری‌های سوریه آغاز کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، تماس تلفنی "سرگئی شویگو"، وزیر دفاع روسیه با "اشتون کارتر"، همتای آمریکایی خود به 18 ماه قطع روابط نظامی این دو کشور خاتمه داد. این سردی روابط حاصل خشم ناتو از نقش روسیه در بحران اوکراین بود.

وزیر دفاع روسیه گفت که این مذاکرات نشانگر ازسرگیری همکاری نظامی میان دو کشور است و این تماس‌ها ادامه خواهد یافت. با این حال واشنگتن در این زمینه اندکی با احتیاط برخورد می‌کند.

ایگور کوناشنکف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه گفت که این گفت‌وگو حدود یک ساعت به طول انجامید و بر روی لزوم هماهنگی دوجانبه و تلاش‌های دوطرفه برای مبارزه بین‌المللی با تروریسم متمرکز بود.

واشنگتن از تشدید فعالیت‌های نظامی روسیه در سوریه ابزار نگرانی کرده است و آن را راهی برای تقویت جایگاه بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه می‌بیند و مسکو را به ارسال کشتی، توپخانه و تانک به این کشور جنگ‌زده متهم می‌کند. یک مقام‌ آمریکایی نیز مدعی شد که چهار جنگنده روسیه در پایگاه هوایی لاذقیه در سوریه دیده شده اند. مسکو تاکید دارد که هرگونه حمایت نظامی از دولت دمشق منطبق با قراردادهای نظامی موجود است.

با این حال برخی گزارش‌ها از استقرار پنهانی نیرو در سوریه حکایت دارد؛ جایی که پایگاه دریایی دوران شوروی موجود است و نظام اسد به شدت با تروریست‌های داعش مشغول جنگ است.

سخنگوی ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه گفت که مسکو هرگونه درخواست بشار اسد برای استقرار نیرو را بررسی می‌کند؛ اظهاراتی که ممکن است نگرانی‌های واشنگتن را تشدید کند.

انتهای پیام

کد N961700

وبگردی