آفتاب

برخی از کارشناسان خواستار افشای جزئیات بازرسی از پارچین شدند

برخی از کارشناسان خواستار افشای جزئیات بازرسی از پارچین شدند

چند تن از کارشناسان امنیتی هسته‌ای از ناظر هسته‌ای سازمان ملل و قدرت‌های جهانی خواستند تا جزئیات بازرسی از سایت نظامی ایران به عنوان بخشی از توافق هسته‌ای ماه ژوئیه را منتشر کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از رویترز این کارشناسان اعلام کردند کوتاهی در ارائه جزئیات به اعتبار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آسیب وارد می‌کند.

با این وجود این نگرش از سوی خود آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، دولت ایالات متحده و دیگر کارشناسان برجسته عدم گسترش سلاح هسته‌ای رد شده است.

طرح محرمانه برای سایت پارچین باعث گزارش‌های متفاوتی درباره چگونگی انجام بازرسی‌ها شده است. برخی از منتقدان کابینه ایالات متحده بیان می‌کنند که به ایران آزادی عمل زیادی داده شده تا بازرسی‌ها را که شامل نمونه برداری است خود انجام دهد.

دیوید آلبرایت رئیس موسسه علوم و امنیت بین‌المللی در واشنگتن با اعلام نارضایتی از کمبود جزئیات توافق گفت: جزئیات باید آشکار شوند چون اعتبار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را تخریب می‌کند. نتیجه نمونه برداری‌ها هر چه که باشد، محرمانه بودن آن تصمیم اینکه نمونه‌برداری معتبر است را دشوار می‌سازد.

اولی هینونن معاون پیشین دبیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با بیان اینکه سری بودن توافق قابل توجیه نیست، گفت: این روشی غیرمعمول در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است که دلیلی برای محرمانه بودن وجود ندارد مگر برای دلایل خاص اقتصادی، امنیتی و مالکیت که درخواست محرمانه بودن می‌شود.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرده است که برای حفظ محرمانه توافق الزام قانونی دارد، اما از نظر تکنیکی بدون عیب است و آژانس تضمین می‌دهد که نمونه‌ها بی‌اعتبار نیستند.

جفری لوئیس کارشناس برجسته عدم گسترش سلاح هسته‌ای از موسسه مطالعات بین‌المللی مونتری در این باره گفت: افشای جزئیات تحت فشار ممکن است اعتماد کشورها به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را خدشه‌دار سازد. این موضوع ممکن است به شدت توانایی آژانس برای انجام ماموریتش در سراسر جهان را بی اعتبار کند.

جمهوری خواهان ایالات متحده که سعی در رد توافق هسته‌ای ایران در کنگره داشتند بر روی گزارش رسانه‌ها دست گذاشتند که ایران قادر خواهد بود بدون حضور بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نمونه‌ها را جمع آوری کند. مقامات ایرانی نیز اعلام کردند که کارشناسان بین‌المللی اجازه حضور را نخواهند داشت.

با این حال چهار دیپلمات آشنا به توافق هسته‌ای به خبرگزاری رویترز گفتند که بازرسان سازمان ملل برای سرپرستی نظارت‌ها در پارچین حضور خواهند داشت. در این توافق غیرمعمول نمونه‌برداری‌ها توسط تکنسین‌های ایرانی در حضور کارشناسان آژانس انجام می‌شود.

تا زمانی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پاسخ سوالاتش را درباره اصطلاحا ابعاد نظامی برنامه هسته‌ای ایران بدست نیاورد ایران نمی‌تواند از رفع تحریم‌ها تحت توافق هسته‌ای برخوردار شود.

دسترسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پارچین یکی از موضوعات بسیار حساس در جریان مذاکرات ایران و کشورهای قدرتمند جهان بود.

انتهای پیام

کد N961334

وبگردی