آفتاب

"پوتین می‌خواهد قهرمان بحران سوریه باشد"

"پوتین می‌خواهد قهرمان بحران سوریه باشد"

یک روزنامه سوییسی با اشاره به طرح ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه نوشت: روسیه به دنبال اتحاد جهان برای حل درگیری سوریه است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، روزنامه فرانسوی‌زبان "لو تام" چاپ سوییس، در گزارشی نوشت: مسکو در نظر دارد که جنگ داخلی سوریه را با گردهم آوردن کشورهای جهان و تلاش برای همکاری بین‌المللی متوقف کند. کرملین اعلام کرده است که در جبهه دیپلماتیک در این باره به شدت کار می‌کند، مذاکرات محرمانه‌ انجام می‌دهد و به دنبال توافق با جبهه‌های درگیر است.

این روزنامه فرانسوی به نقل از "هیثم مناع"، یک روزنامه نگار سوری و فعال حقوق بشر نوشت: ایده روسیه این است که از یک طرف جهان را برای مبارزه علیه افراط گری متحد کند و از طرف دیگر ولادیمیر پوتین می‌خواهد به قهرمانی تبدیل شود که توانسته است بحران سوریه را حل کند.

اکنون سوال این است که آیا روسیه خواهد توانست که طرفهای درگیری را مدیریت کرده و با خلع سلاح، آنها را وادار به مذاکره و یافتن راه میانه‌ای در مساله سوریه کند؟

روسیه می‌خواهد همه را قانع کند که طرح این کشور نه تنها محتمل است بلکه تنها گزینه پایدار است.

بر اساس طرح پوتین مبارزه علیه نیروهای داعش توسط چهار جبهه انجام می‌گیرد: ارتش ملی بشار اسد، ارتش عراق، کردها و نیروی متشکل از نیروهای ضد داعش که شامل مخالفان سوری نیز می‌شود. مسکو نمی‌خواهد سوریه به بحران غیر قابل کنترل مانند لیبی تبدیل شود. بر همین اساس معتقد است که باید در این راه نقش کلیدی به ارتش ملی سوریه به عنوان اصلی‌ترین نیروی مبارز داده شود.

این روزنامه نوشته است: پوتین می‌خواهد با سازمان ملل همکاری کند تا بتواند بستری را برای انجام مذاکرات فراهم کند که صدای حضور تمام بازیگران دخیل در بحران سوریه شنیده شود. به زودی پوتین در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کرده و به موضوع سوریه اشاره خواهد کرد.

پوتین به خوبی دریافته است که برای اینکه طرحش با موفقیت اجرا شود باید منافع همه گروههای دخیل را لحاظ کرده و بدان احترام بگذارد.

سوریه از سال 2011 وارد بحران شده است.

انتهای پیام

کد N961311

وبگردی