آفتاب

آغاز اجرای برجام، استیون مول هماهنگ کننده آمریکا شد

آغاز اجرای برجام، استیون مول هماهنگ کننده آمریکا شد

دولت آمریکا اجرای توافق هسته ای با ایران را بعد از بر طرف شدن موانع قانونی کنگره به صورت رسمی شروع کرد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما ، خبرگزاری فرانسه از واشنگتن، وزیر امورخارجه آمریکا دربیانیه ای استیون مول Stephen Mull  را به عنوان هماهنگ کننده ارشد برای اجرای این توافقنامه منصوب کرد.جان کری  اعلام کرد استیون مول سفیر سابق امریکا در لهستان که دارای تجربه کار در مسائل هسته ای و تحریمهاست هماهنگ کننده ارشد امریکا برای اجرای توافق هسته ای 14 ژوئیه با ایران خواهد بود.

کری با صدور بیانیه ای گفت :« استیو هدایت تلاشهای بین سازمانی را برای تضمین اینکه گامهای هسته ای که ایران بر اساس برجام به آنها متعهد شده است را کامل اجرا می کند و راستی آزمایی در این مورد و همچنین اینکه ما و شرکایمان بعد از این گامهای هسته ای اقدامات متقابل در مورد تحریمها اتخاذ کنیم برعهده خواهد داشت.»

کاخ سفید نیز اعلام کرد باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا نیز پنجشنبه شب در وزارت امور خارجه حاضر شد و برای تجلیل از تیم مذاکره کننده آمریکایی با کری دیدار کرد.

کنگره که تحت کنترل جمهوریخواهان است تا 17 سپتامبر(دیروز) فرصت داشت نظر خود را درباره این توافقنامه بین دولت دموکرات آمریکا و پنج قدرت بزرگ (روسیه، چین، فرانسه، انگلیس و آلمان) و ایران اعلام کند.

اما سد کنگره یک هفته پیش قبل از پایان مهلت 60 روزه 14 ژوئیه تا 17 سپتامبر از میان برداشته شد.

42 سناتور از 100 عضو مجلس سنا 10 سپتامبر قطعنامه اکثریت جمهوری خواه را برای اینکه اوباما نتواند تحریم های واشنگتن را علیه تهران تعلیق کند با شکست رو به رو کردند.

مجلس نمایندگان یک روز بعد به صورت رسمی توافقنامه هسته ای را رد کرد اما این رای گیری به علت شکست جمهوری خواهان در مجلس سنا بی اثر بود.اوباما بعد از آن از پیروزی خود ابرازخوشحالی و اعلام کرد این توافقنامه اجرا خواهد شد.

جان کری اعلام کرد حالا که ما این دوره 60 روزه کنگره را پشت سر گذاشتیم تعیین کننده است یک تیم خوب و یک رهبر خوب برای اجرای برجام  داشته باشیم که آمریکا، دوستان و متحدان ما در خاورمیانه و کل جهان را در امنیت قرار خواهد داد.

مسئولیت بازرسی ها و شفاف سازی درباره اجرای توافقنامه هسته ای از سوی تهران و شروط آغاز لغو تحریم ها به عهده آژانس بین المللی انرژی اتمی است.
کد N961045

وبگردی