آفتاب
یک فعال سیاسی :

در فضای ملتهب، افراطی گری خریدار خواهد داشت

در فضای ملتهب، افراطی گری خریدار خواهد داشت

محمدعلی نمازی گفت: افراط در بیان نقد منجر به دشمنی و تفریط در آن باعث تملق می‌شود.

یک نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران ( ایسنا)، اظهار کرد: برای پرهیز از تملق و دشمنی در نتیجه انتقاد باید اشکالات و ایرادها به صورت واقعی با نیت خیرخواهانه با زبان خوب ، کلمات مناسب و به موقع بیان شوند تا این انتقاد موجب رشد و تکامل و پیشرفت گردد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب با بیان اینکه از جمله شرایط نقد کردن این است که ابتدا و قبل از بیان اشکالات از فرد تعریف کرده و نقاط مثبت عملکرد او را یادآوری کنیم، افزود:‌ابتدا باید با بیان نقاط مثبت و قوت افراد اعتماد آن‌ها را جلب کنیم تا بدانند قصد ما دشمنی و تخریب نیست و سپس به بیان ایراد و اشکال بپردازیم و در صورتی که فرد مورد انتقاد تقاضای ارائه راه حل از سوی ما را داشت توانایی پیشنهاد راه حل داشته باشیم.

وی اضافه کرد: در مرحله آخر در بیان انتقاد نیز باید از زحمات و اقدامات مثبت فرد مورد نقد واقع شده تشکر و تعریف شود تا او بداند دوستی ها برقرار است و می تواند ادامه داشته باشد یعنی دلخوری و دشمنی جای دوستی را نگرفته است.

نمازی با بیان اینکه از اولین اولویت‌های بیان نقد نیت افراد است که باید خیرخواهانه باشد، توضیح داد: وقتی افراد خواهان برطرف شدن اشکالات و اصلاح امور و پیشرفت کارها باشند خود به خود نظراتشان انتقادی ، خیرخواهانه و اصلاح جویانه می‌شود.

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی به اهمیت تاثیر نحوه بیان در بیان انتقادات اشاره کرد و گفت:‌ نباید در بیان انتقادات حتی اگر نیتمان خیر است به تندی و خارج از اعتدال سخن بگوییم.

وی با تاکید بر اینکه در بیان انتقادات باید واقعیات را مطرح کرده و هر آنچه را که هست بگوییم و به قصد تخریب بزرگنمایی نکنیم، خاطر نشان کرد: در بیان انتقادات باید زمان مناسب نیز را در نظر داشته باشیم و بررسی کنیم که انتقاد ما روی شخص اثر مثبت خواهد داشت چه بسا ممکن است نقدی درست با روش درست مطرح شود اما به موقع نباشد و کار را خراب کند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب با بیان اینکه معمولا افراط در فضای ملتهب و بحرانی شکل می گیرد ، گفت:‌وقتی در تاریخ کشورها نگاه می کنیم زمانی که در فضای ملتهب هستند افراطی ها طرفدار و خریدار پیدا می‌کنند اما اگر در کشوری وضعیت متعادل باشد و مردم و نخبگان به راحتی بتوانند اظهارنظر کنند جایی برای افراطی گری نخواهد بود.

نمازی با اشاره به اینکه در گروه ها و گرایش های سیاسی موجود در کشورما شاهد افراط هستیم اما برخی از این گروه ها بیشتر با این چالش روبرو هستند افزود: گروه هایی که فکر می‌کنند به بخشی از حاکمیت تکیه دارند و یا احساس پشتیبانی ازآن بخش دارند در بیان انتقادات خود بیشتر دچار افراط می شوند به طور مثال گروه هایی که احساس نزدیکی بیشتری با نیروهای نظامی و انتظامی و امنیتی دارند در این زمینه با چالش بیشتری مواجه هستند.

وی تاکید کرد: اگر همه گروه ها و گرایشات سیاسی در کشور بدانند که به یک میزان از حمایت و پشتیبانی حاکمیت برخوردار هستند و هیچ کدام مورد غضب نبوده و یا امکان استفاده از رانتی را ندارند کمتر دچار افراط و تفریط خواهند شد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب با بیان اینکه به نظر من اصلاح طلبان در بیان نقدهای خود بیشتر اعتدال را رعایت می‌کنند ، توضیح داد: تا به حال نمونه ای در کشور ندیده ام که گروهی اصلاح طلب در اعتراض به مطلبی کفن پوشیده و یا جایی تجمع کند و شعار دهد.

انتهای پیام

کد N960872

وبگردی