آفتاب
یک کارشناس مسائل مهدویت:

در زمینه پاسخگویی به شبهات مهدویت باید اتحاد وجود داشته باشد

در زمینه پاسخگویی به شبهات مهدویت باید اتحاد وجود داشته باشد

یک کارشناس مباحث مهدویت گفت:‌ در مسائل مهدویت و پاسخگویی به سوال‌ها باید بین مراکز و علما اتحاد وجود داشته باشد.

یک کارشناس مباحث مهدویت گفت:‌ در مسائل مهدویت و پاسخگویی به سوال‌ها باید بین مراکز و علما اتحاد وجود داشته باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا فوادیان در گفت‌وگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با بیان این‌که «مهدویت رمز حیات و هویت تشیع است» اظهار کرد: همواره در طول تاریخ افرادی بوده‌اند که می‌خواستند با مطرح کردن شبهاتی در رابطه با بحث مهدویت افراد دین‌دار را از این عرصه دور کنند.

وی با بیان این‌که «تمام ادیان و اندیشمندان جهان قائل به ظهور منجی هستند» خاطرنشان کرد: با وجود تمام این اعتقادات، رقیب همواره می‌خواهد اندیشه‌ای را در این عرصه مطرح کند که ملت‌ها به سمت آن چه که خودشان می‌خواهند کشیده شوند و اندیشه شیعه را تخریب و تحریف می‌کنند آن هم با رسانه‌های مختلفی که در دست دارند.

فوادیان تاکید کرد:‌ امروزه با پیشرفت ابزارهای رسانه‌ای شبهات هر روز شکل خاصی به خود می‌گیرند لذا برای دور نگه داشتن شیعیان از این آسیب‌ها و آفت‌ها لازم است به شبهات دینی و به خصوص بحث‌های مهدویت به صورت جدی و عمیق پرداخته شود.

وی گفت:‌ افرادی که امروزه درصدد پاسخگویی به شبهات هستند اولین کاری که می‌کنند پیدا کردن سابقه شبهه است. همواره در طول تاریخ شبهاتی مطرح شده که اندیشمندان زمان‌های مختلف در کتاب‌هایی پاسخ‌هایی به آنها داده‌اند. امروز باید نسبت به پاسخ شبهات جدید و مدرن کارهای مهمی صورت بگیرد.

این کارشناس مهدویت عنوان کرد: ما اگر درصدد پاسخگویی به شبهات هستیم مهمترین مسأله در این عرصه این است که باید از سیره علما، دانشمندان و پیشینیان بهره ببریم. فراموش نکنیم که شبهه به راحتی در دل می‌نشیند اما پاسخ و برخاستن از آن سخت است. برای بیان شبهه نباید درصدد شبهه افکنی بیشتر باشیم.

فوادیان در ادامه با اشاره به مثالی در رابطه با ترویج شبهه گفت:‌ مثلا اندیشمندی خبر دارد که کتابی ضد امام زمان (عج) در کشوری چاپ شده است، برای پاسخگویی به آن کتاب لازم نیست که کتاب را تبلیغ کند و باعث ترویج شبهه شود. اصل کتاب باطل است و باید باطل را کنار گذاشت. در هنگام پاسخگویی به شبهات باید به گونه‌ای عمل کنیم که پاسخ ما منجر به ایجاد شبهه جدید نشود و مخاطب باید در پاسخ ما به اصل مطلب برسد.

وی گفت:‌ یکی دیگر از مسائلی که در عرصه پاسخگویی به شبهات مهم است هماهنگی بین مراتب پاسخگویی است. اکنون در عرصه مهدویت مراکز مهمی در کشور فعالیت می‌کنند ولی فعالیت آن‌ها نباید به گونه‌ای باشد که در این عرصه دچار موازی کاری شوند.

فوادیان ادامه داد: اکنون باید یک مرکز ملی پاسخگویی به شبهات باشد که خوشبختانه وجود دارد آن هم با گروه‌های علمی مختلف. تمام شبهاتی که در عرصه‌های دین و مهدویت مطرح می‌شود باید از سوی دین پژوهان و آنهایی که در این عرصه‌ها متخصص هستند پاسخ داده شود.

وی افزود: مثلا برای شبهات قرآنی باید به کارگروه قرآنی مراجعه کنیم. در کل برای پاسخ به هر شبهه‌ای از کارشناس همان موضوع باید بهره ببریم. در مسائل مهدویت و پاسخگویی به سوال‌ها باید همواره اتحادی در بین مراکز و علما وجود داشته باشد.

انتهای پیام

کد N960812

وبگردی