آفتاب

آخرین تلاش جمهوری خواهان ناکام ماند/ توافق هسته ای اجرا می شود

آخرین تلاش جمهوری خواهان ناکام ماند/ توافق هسته ای اجرا می شود

دموکرات های سنای آمریکا مانع آخرین تلاش سناتورهای جمهوری خواه برای اخلال در اجرای توافق هسته ای ایران و ۱+۵ شدند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از یو اس ای تودی، نمایندگان دموکرات مجلس سنای آمریکا مانع تلاش جمهوری خواهان برای تحت فشار قرار دادن باراک اوباما برای باقی گذاشتن تحریم های ایران شدند. این سومین بار در طول هشت روز گذشته است که جمهوری خواهان سنا سعی می کنند به نوعی مانع اجرای توافق هسته ای با ایران شوند اما از سوی دموکرات ها منع می شوند.

در حقیقت سومین تلاش جمهوری خواهان که امروز پنج شنبه انجام گرفت آخرین تلاش برای ایجاد مانع در مسیر توافق هسته ای بود و نوعی مهلت به کنگره برای اجرای توافق محسوب می شد. نمایندگان کنگره ۶۰ روز برای بررسی توافق هسته ای زمان تعیین کرده بودند که به اتمام رسیده است.

جمهوری خواهان سنا برای اجرای قانون ضد ایرانی خود به ۶۰ رای نیاز داشتند که تنها توانستند در آخرین رای گیری مجلس سنا ۵۳ رای کسب کنند که در مقابل ۴۵ رای دموکرات ها نتوانستند مانع اجرای توافق هسته ای با ایران شوند.

«هری رید» بعد از آخرین رای گیره مجلس سنا و شکست جمهوری خواهان در واکنش به اقدام حزب اکثریت مجلس سنا گفت: به طور حتم توافق هسته ای با ایران اجرا خواهد شد و نمایندگان جمهوری خواه بی مورد تلاش می کنند.

جمهوری خواهان به رهبری مک کانل اعتقاد دارند اوباما در مذاکرات با ایران مسئله حمایت از تروریسم و آزادی چهار شهروند آمریکایی مذاکره نکرده و این توافق از نظر آنها کامل نیست. سناتورهای آمریکایی به اتفاق آراء اوایل سال جاری از ایران خواسته بودند چهار زندانی آمریکایی را آزاد کند. آنها مدعی اند این زندانی ها خبرنگار و کشیش هستند و بدون جرم از سوی ایران زندانی شده اند.

مجلس نمایندگان آمریکا نیز در رای گیری سمبلیک با اجرای توافق هسته ای مخالفت کرده بودند. در پی ناکامی های پیاپی جمهوری خواهان، سناتورهای دموکرات از رهبران جمهوری خواه خواسته اند مسئله ایران را رها کنند و به کارهای اقتصادی داخلی آمریکا بپردازند. 

کد N960736

وبگردی