آفتاب
علوی بروجردی:

غدیر هنوز مسأله روز است

غدیر هنوز مسأله روز است

یک استاد درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این‌که «عوارضی که انکار غدیر برای جامعه اسلامی در طول قرن‌ها بر جای گذاشته، بسیار است» گفت: اگر امروز جامعه اسلامی گرفتار تفرقه و زمامداران نااهل شده به انکار غدیر باز می‌گردد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)منطقه قم، آیت‌الله سیدمحمد جواد علوی بروجردی روز پنجشنبه در ششمین اجلاس بین‌المللی دکترین جهانی دهه غدیر در شبستان نجمه خاتون حرم مطهر حضرت معصومه(س)، افزود: مسأله غدیر فقط موضوعی تاریخی نیست که اتفاقی رخ داده و گذشته باشد بلکه هنوز غدیر مسأله روز است.

وی افزود: باید برآورد شود که چرا کسانی تنها دو ماه پس از واقعه غدیر آن را نفی کردند، نیاز بود که در آن روزگار برای همه اتمام حجت شود تا بدانند کنار گذاشتن غدیر چه عواقبی برای جامعه اسلامی در قرون و اعصار خواهد داشت از همین رو امام علی(ع) با انصار و مهاجرین این اتمام را انجام دادند.

وی با بیان این‌که «بازی گردانان جاهل سبب روی گرداندن مردم شدند»، اظهار کرد: با مخالفت و انکار غدیر تمام اصالت‌ها در اسلام و مکتب زیر سؤال رفت، برای این که دیگران جای علی(ع) بنشینند و آن را موجه نشان دهند به کارهایی دست زدند که ریشه در اسلام نداشت بلکه مخالف با اصول اسلامی بود.کسانی که جای پیامبر اسلام نشستند از مقام عصمت و عدالت برخوردار نبودند از همین رو برای موجه جلوه دادن این جایگزینی، عصمت و عدالت را در تمام انبیا حتی پیامبر خاتم انکار کردند؛ متأسفانه بالاتر از این عدالت را در خداوند منکر شدند در حالی که تمام کائنات بر اساس عدل استوار شده و استوار مانده و آفریننده آن‌ها عادل است.

علوی بروجردی با بیان این‌که «کسانی که بر جای پیامبر نشستند آشنای به مبانی احکام نبوده و با کتاب و سنت بیگانه بودند» اظهار کرد: برای این اختلاف آرای صحابه که ناشی از بی‌سوادی و عدم‌اطلاع بود عده‌ای گفتند در اسلام حکم واحدی وجود ندارد و هر کس هر حکمی دهد حکم الله است. این در حالی است که حکمی که خداوند قرار داده واحد است و تمام زحمات و تلاش پیامبر برای مشخص کردن و آموزش احکام الهی بود، برخی حاضر شدند حکم الهی را نفی کنند تا خلافت خود را توجیه کنند؛ عده‌ای چون عدالت را شرط نمی‌دانند معتقد هستند اگر حاکمی قاتل باشد و شر خمر کند اطاعتش واجب و ولی امر است. امروز در کشورهای اسلامی این واقعیت دیده می‌شود که چنین افرادی ولی امر آن ها هستند، اگر قرار بود اوضاع این چنین باشد دیگر نیازی به آمدن اسلام نبود؛ کسانی که غدیر را کنار گذاشتند می گویند پیامبر مخالف اراده الهی عمل کرده چون اراده خدا خلافت ما بوده است.

وی افزود: عوارضی که انکار غدیر برای جامعه اسلامی در طول قرن ها بر جای گذاشته بسیار است، اگر امروز جامعه اسلامی گرفتار تفرقه و زمامداران نا اهل شده به انکار غدیر باز می گردد؛ در زمان بنی امیه بیان حدیث فضل و انتساب به امام علی(ع) جرم بود.

وی با بیان این‌که «امروز گروه‌هایی همانند داعش آبروی اسلام را می‌برند»، گفت: قدرت‌های بزرگ دنیا برای مقابله با اسلام داعش را بر انگیخته‌اند، باید دانست که حرکت بر خلاف علی(ع) و غدیر داعش می پروراند؛ خلیفه خود خوانده داعش صریحا می گوید ما مبلغ مبانی بنی امیه هستیم.

این استاد درس خارج حوزه افزود: با وجود تمام فشارهای بزرگانی همچون حجر بن عدی‌ها حرکت غدیر را حفظ کردند، همه باید با قلم و زبان ولایت امام علی(ع) را یاری کنند همواره به رسالت روشنگری بپردازند، راه غدیر نباید فراموش شود چون راه اصالت های اسلام است.

وی با بیان این‌که «اسلام جاهلی که در مقابل اسلام علوی قرار دارد باید منکوب باشد»، اظهار کرد: مأسفانه امروز در بسیاری از کشورها اسلام جاهلی حاکم است از همین رو اثری از عدالت اسلامی در میان امت اسلام وجود ندارد. اگر صحبت از بیداری اسلامی می‌شود باید توجه داشت که بدون نام علی(ع) و غدیر قابلیت اجرا ندارد، امروز باید از فرصت‌هایی همچون وسایل ارتباط جمعی استفاده و مکتب امام علی(ع) را به دنیا کرد، اگر از این فرصت‌ها به درستی استفاده نشود در حقیقت ناسپاسی کرده‌ایم.

وی با بیان این‌که «امروز مسؤولیت ما از هر زمان دیگری بیشتر است»، اظهار کرد: باید فریاد غدیر که فریاد بیداری اسلامی و نفی انحراف و تحریف است، به گوش جهانیان برسد.

انتهای پیام

کد N960683

وبگردی