آفتاب
هنرمند زیورآلات سنتی فلزی تاکید کرد:

طراحی، حلقه گم شده هنرهای سنتی

طراحی، حلقه گم شده هنرهای سنتی

هنرمند فعال در رشته زیورآلات سنتی فلزی با اشاره به ضرورت طراحی در صنایع دستی گفت: متاسفانه بسیاری از کارهای صنایع دستی به تکرار افتاده‌اند و طراحی‌های جدید و خلاقانه در آ‌ن‌ها کمتر به چشم می‌خورد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه آذربایجان‌شرقی، شیوا سیدی که در ششمین نمایشگاه سراسری صنایع دستی تبریز غرفه دارد، با بیان این مطلب ادامه داد: فرم بته جقه خوب است اما تکرار زیاد آن ایجاد نوعی دل‌زدگی در میان مخاطب می‌کند و از طرفی افزایش تکرار در بازار سبب عدم اقبال مردم به صنایع دستی می‌شود.

سیدی برپایی چنین نمایشگاهی را با توجه به روبرو شدن هنرمند با خواسته و ذائقه مشتری، در ایجاد احساس نیاز در هنرمند مبنی بر به روز کردن طراحی‌هایشان موثر ارزیابی کرد.

این فارغ التحصیل رشته هنراسلامی گرایش فلز، نداشتن تحصیلات آکادمیک را از جمله مشکلات هنرمندان صنایع دستی دانست و خاطرنشان کرد: اساتید سنتی صنایع دستی سنتی بیشتر تکنیک کار هستند و هنگام آموزش به هنرجویانشان هم تکنیک را آموزش می‌دهند، به همین دلیل کارهای سنتی از بعد طراحی ضعیف می‌مانند.

وی افزود: اگر طراحی را در تولید صنایع دستی مورد توجه قرار دهیم، می‌بینیم که در تکنیکی خاص، کارهای بسیار متنوع و حاوی بیان شخصی به‌وجود می‌آید و اینجاست که امضای شخصی هنرمند معنی پیدا می‌کند.

سیدی با تاکید بر این‌که سعی دارد در کارهای هنری خود نیز به طراحی اهمیت ویژه‌ای بدهد، خاطرنشان کرد: اکثر آثار تولیدی‌ام هویت ایرانی دارد. به عنوان مثال مجموعه‌ای دارم که از کوبه‌های دوره قاجار الهام گرفته‌ام و نقش و فرم آنها را در زیورآلات سنتی به کار گرفته‌ام.

این هنرمند زیورآلات سنتی فلزی در خصوص فواید برگزاری نمایشگاه‌های صنایع دستی، گفت: فایده این دست نمایشگاه‌ها آشنایی مردم با هنرهایی است که در بازار کمتر به چشم می‌خورند و این در راستای تعامل هنرمند و مخاطب‌شان بسیار اثربخش است.

وی ادامه داد: حضور هنرمندان شهرهای مختلف در چنین نمایشگاه‌هایی بسیار مفید است؛ چرا که هنرمندان می‌توانند در سایه شناخت و تعامل با یکدیگر زمینه‌های کاری خود رشد و توسعه بخشند.

این هنرمند رشته فلز ضمن قدردانی از اداره کل میراث فرهنگی به دلیل تخصیص غرفه‌های رایگان به هنرمندان، خاطرنشان کرد: حمایت‌هایی از این دست سبب دلگرمی هنرمندان است تا بتوانند بدون دغدغه‌های زیاد مالی هنرهای خود را بی واسطه به مردم معرفی کنند.

*عکس تزیینی است.

انتهای پیام

کد N960522

وبگردی