آفتاب

بلغارستان امنیت مرزی با ترکیه را تقویت می‌کند / ورود پناهجویان به کرواسی

بلغارستان امنیت مرزی با ترکیه را تقویت می‌کند / ورود پناهجویان به کرواسی

بلغارستان سربازان بیشتری را برای تقویت کنترل مرز‌ی‌اش با ترکیه و جلوگیری از سیل آوارگان اعزام می‌کند. در همین حال، پس از بسته شدن مرزهای مجارستان شمار زیادی از پناهجویانی که پشت حصارهای مرزی این کشور مانده بودند، راهی کرواسی شدند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، وزیر دفاع بلغارستان اعلام کرد: در چند روز گذشته تغییری در شرایط به وجود آمده و پیش‌بینی اینکه این آوارگان به کجا خواهند رفت، دشوار شده است. در نتیجه ما با اعزام این نیروها آمادگی خود را حفظ می‌کنیم. 50 سرباز تاکنون به این مرز اعزام شده‌اند و 160 سرباز دیگر تا پایان امروز (پنج‌شنبه) در مرز با ترکیه مستقر خواهند شد. اگر لازم باشد ارتش بلغارستان برای حمایت از پلیس مرزی تا هزار سرباز اعزام خواهد کرد.

از سوی دیگر، پس از بسته شدن مرزهای مجارستان شمار زیادی از پناهجویانی که پشت حصارهای مرزی این کشور مانده بودند راهی کرواسی شدند. نخستین گروه پناهجویان که اکثر آنها را شهروندان سوریه، افغانستان و ایران تشکیل می‌دهند، وارد کرواسی شدند.

روز چهارشنبه زوران میلانوویچ، نخست‌وزیر کرواسی در پارلمان این کشور اظهار داشت که پناهجویان می‌توانند از راه کرواسی به کشورهای همسایه بروند.

میلانوویچ گفت: ما بیش از هر چیز به منافع و امنیت کشور خود اهمیت می‌دهیم اما وظایف انسانی و مسیحی خود را فراموش نمی‌کنیم.

نخست‌وزیر کرواسی از حزب سوسیال دموکرات این کشور ضمن بیان اینکه رنگ پوست و دین افراد ملاک نیست، تاکید کرد: «این زنان، کودکان و مردان به اینجا آمده‌اند، چون می‌خواهند زندگی کنند.»

زوران میلانوویچ در سخنرانی خود در پارلمان اظهار داشت که پناهجویان مایل نیستند در کرواسی زندگی کنند.

به گزارش شبکه تلویزیونی "آر تی ال" کرواسی نخستین گروه پناهجویان، حدود 500 تن، وارد کرواسی شده‌اند. اکثریت این افراد را شهروندان سوریه، افغانستان و ایران تشکیل می‌دهند. به گفته نخست‌وزیر کرواسی پناهجویان از صربستان با پای پیاده، یا با تاکسی و اتوبوس به سوی مرزهای کرواسی در حرکت هستند.

به گزارش دویچه وله، مجارستان برای کاهش شمار پناهجویان، مرز خود با صربستان (در جنوب) را حصارکشی کرده است. همچنین از روز سه‌شنبه مجازات ورود غیرقانونی به مجارستان تشدید شده و دادگاه می‌تواند متخلفان را به سه سال حبس محکوم کند. اگر فرد متخلف به اموال دولتی، مثلا سیم خاردار در مرز، آسیب وارد کرده باشد، مجازات وی می‌تواند به پنج سال حبس برسد.

به گزارش خبرگزاری آلمان، دست‌کم 35 تن به علت ورود غیرقانونی به مجارستان دستگیر شده‌اند. با وجود این اقدامات، صدها پناهجو همچنان در مرز صربستان و مجارستان مانده‌اند و امیدوارند از حصار رد شوند. دولت مجارستان قصد دارد مرز خود با رومانی (شرق و جنوب شرقی) را هم حصارکشی کند.

انتهای پیام

کد N960484

وبگردی