آفتاب

جنجال بر سر کاردستی نوجوان مسلمان در آمریکا

جنجال بر سر کاردستی نوجوان مسلمان در آمریکا

براساس اعلام پلیس تگزاس، نوجوان 14 ساله مسلمانی که به خاطر آوردن یک ساعت دست‌ساز به مدرسه بازداشت شده بود، متهم نخواهد شد. باراک اوباما نیز در پیام توئیتری خود این نوجوان را به کاخ سفید دعوت کرد.

گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرسف این دانش‌آموز دبیرستانی در شهر اروینگ واقع در ایالت تگزاس آمریکا، در خانه ساعتی دیجیتال ساخت و برای نشان دادن به معلم فنی خود به مدرسه برد اما معلم دیگری که ساعت را دید فکر کرد آنچه "احمد محمد" ساخته بمب است و این را به مدیران مدرسه گفت و آنها هم به پلیس خبر دادند. پلیس احمد محمد را دستبند زد و از مدرسه برد.

بازداشت این نوجوان به شدت مورد انتقاد قرار گرفته و پسربچه با حمایت گسترده در شبکه‌های اجتماعی روبرو شده و حتی به کاخ سفید دعوت شده است. خانواده احمد تصور می‌کند وی به خاطر نامش بازداشت شده است.

لری بوید، رئیس پلیس اروینگ گفت: "ما همیشه روابط فوق‌العاده‌ای با جامعه مسلمانان داشته‌ایم. حوادثی مثل این مشکل‌ساز است. می‌خواهیم بدانیم چطور می‌توانیم از این حادثه بگذریم و آن را به یک چیز مثبت بدل کنیم."

خانواده احمد می‌گویند وی علاقه بسیاری به علوم فنی و مهندسی دارد. هنگامی که پلیس او را بازداشت کرد، پیراهنی با نشان "ناسا" سازمان فضایی آمریکا به تن داشت.

کاربران شبکه‌های اجتماعی واکنش گسترده‌ای به این اتفاق نشان داده‌ و با انتقاد از رفتار پلیس تگزاس همبستگی خود با احمد محمد را اعلام کرده‌اند. احمد محمد به یک روزنامه محلی گفته که می‌خواسته توانایی‌های فنی خود را به معلمانش نشان بدهد. به گفته وی معلم فنی وی را به خاطر ساعتی که ساخته تشویق کرده، اما توصیه کرده بود که ساعتش را به بقیه معلمان نشان ندهد.

باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا در توییتر خود خطاب به این نوجوان نوشت: "ساعت باحالی است احمد. می‌خواهی آن را به کاخ سفید بیاوری؟ ما باید بچه‌های بیشتری را تشویق کنیم تا مثل تو علوم را دوست داشته باشند. این چیزی است که آمریکا را با عظمت کرده است."

هیلاری کلینتون، وزیر خارجه سابق آمریکا که برای نامزدی ریاست جمهوری از حزب دموکرات تلاش می‌کند، در این‌ باره گفته است: "پیش فرض‌ها و ترس، امنیت ما را حفظ نمی‌کند، بلکه ما را عقب نگه می‌دارد. احمد، کنجکاو بمان و به ساختن ادامه بده."

محمد الاحسان محمد، پدر این دانش‌آموز ۱۴ ساله، که اصالتا اهل سودان است گفته است برخورد بدی که با پسرش شده تنها به خاطر نام او بوده است.

عالیه سالم، از شورای روابط آمریکایی-اسلامی می‌گوید: "اگر اسم او احمد محمد نبود اصلا مساله‌ای پیش نمی‌آمد. او یک کودک پر شور و باهوش است که می‌خواسته کارش را با معلم‌هایش به اشتراک بگذارد."

انتهای پیام

کد N960224

وبگردی