آفتاب

هشدار آمریکا نسبت به کودتای آرام بورکینافاسو

هشدار آمریکا نسبت به کودتای آرام بورکینافاسو

در پی بازداشت رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر موقت و سایر رهبران ارشد بورکینافاسو به دست گارد ریاست جمهوری، آمریکا خواستار آزادی فوری این مقام‌ها شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: ایالات متحده آمریکا به شدت هرگونه تلاش برای غصب قدرت از طریق ابزارهای فرا قانونی و یا حل اختلافات سیاسی داخلی از طریق زور را محکوم می‌کند.

میشل کافاندو، رئیس‌جمهوری موقت بورکینافاسو و ایساک زیدا، نخست‌وزیر موقت بورکینافاسو موظف به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در 11 اکتبر بودند و بسیاری امیدوار بودند که این رای‌گیری بتواند دموکراسی را در این کشور تقویت کند.

هنوز مشخص نیست که بجز رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر بورکینافاسو چه تعداد عضو کابینه در بازداشت گارد ریاست جمهوری هستند. بازداشت این مقا‌م‌ها زمانی صورت گرفت که پارلمان در حال رای‌گیری بر روی انحلال گارد ریاست جمهوری بود.

گارد ریاست جمهوری هراس دارد که انحلال آن موجب شود که راه برای تحقیقات درباره سوءاستفاده‌های اعضا در زمان اعترضات ضد دولتی سال گذشته بورکینافاسو هموار شود. با این حال، اقدام اخیر گارد ریاست جمهوری موجب شده است که بسیاری از جمله آمریکا و سازمان ملل آن را کودتای آرام برای تصدی قدرت و برهم زدن نظم تلقی کنند. اگر این بحران حل نشود، ممکن است برگزاری انتخابات تا مدت نامعلومی به تعویق بیفتد و یا اینکه نظامیان قدرت را در دست بگیرند.

انتهای پیام

کد N960182

وبگردی