آفتاب

ظریف: با توهم هواپیما و پول نفت می‌خواهند خواسته‌های‌شان را به مردم منطقه تحمیل کنند

ظریف: با توهم هواپیما و پول نفت می‌خواهند خواسته‌های‌شان را به مردم منطقه تحمیل کنند

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان با بیان این که اکنون نتایج عملکرد سیات‌های غرب در سوریه را می‌بینیم، تاکید کرد: اگر می‌خواهیم بحران در این منطقه حل شود باید در مقابل خشونت و افراطی‌گری بایستیم.

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به بنگلادش، دکتر محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان در آخرین برنامه کاری خود در سفر به بنگلادش عصر چهارشنبه در نشست یک خبری در پاسخ به سوالی در مورد بحران مهاجران سوری و نگاه ایران در این زمینه تصریح کرد: ایران ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه خود به سوریه را از مدت‌ها قبل آغاز کرده و ما کمک‌هایی به مردم این کشور در زمینه مواد غذایی و سوخت انجام داده‌ایم و این کمک‌ها از زمان آغاز بحران به این کشور انجام شده است.

او در همین راستا با اشاره به وضعیت کنونی سوریه تاکید کرد: اکنون غرب نتایج سیاست خود در مورد سوریه را مشاهده می‌کند و همان‌طور که بارها گفته‌ایم اگر عزمی برای حل این بحران وجود داشته باشد در ابتدا باید در برابر خشونت و افراطی‌گری ایستاد.

وزیر امور خارجه کشورمان، ادامه داد: همان‌طور که بارها اشاره کرده‌ایم، آن چه که در این زمینه ضروری است رسیدن به یک راه‌حل سیاسی است و راه‌حل نظامی پایان دهنده این بحران نیست.

ظریف افزود: این موضع در مورد یمن نیز صدق می کند و متاسفانه هر زمانی که در آستانه رسیدن به توافقی در مورد یمن بوده‌ایم افراد نزدیک به «منصور هادی» اقدامات نظامی خود را علیه مردم یمن تشدید کرده‌اند.

وی در بخشی دیگر از صحبت‌هایش گفت: توهمی در منطقه وجود دارد و برخی تصور می‌کنند به‌دلیل آنکه هواپیما و پول نفت دارند می‌توانند خواسته‌های خود را به مردم این منطقه تحمیل کنند.

وزیر امور خارجه کشورمان، ادامه داد: اکنون زمان آن رسیده که همه همسایگان ما با اجماع جلوی ادامه بحران در سوریه را بگیرند و تنها راه‌حل در این زمینه راه‌حل سیاسی است. هیچ‌کس از خارج نمی‌تواند سرنوشت مردم یمن و سوریه را مشخص کند. این موضوع مربوط به خارجی‌ها نیست و مردم این منطقه هستند که باید انتخاب کنند.

ظریف گفت: ایران تلاش کرده تفاهم و دیالوگ، میان گروه‌های مختلف سوری صورت گیرد و طرح صلح خود را به گروه‌های مختلف ارائه کرده است.

او در این کنفرانس مطبوعاتی در مورد تفاهم هسته‌ای نیز گفت: ما در این مذاکرات بر اصول خود ایستادیم و تحریم‌های اقتصادی و دیگر تحریم‌ها که به ملت ایران تحمیل شده بود نتوانست کاری از پیش ببرد.

وزیر امور خارجه کشورمان با بیان این که تلاش شده که به راه‌حلی برسیم که به نفع همه باشد، افزود: هیچ‌کس نمی‌تواند بر تصمیم مردم ایران تاثیر بگذارد.

ظریف به صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران اشاره کرد و گفت: سلاح هسته‌ای در نظام بین‌المللی جایگاهی ندارد و ایران به دنبال آن نبوده و نیست.

وی تاکید کرد: نتایجی که در مذاکرات هسته‌ای حاصل شد پیروزی دیپلماسی و مقاومت بود و این که مردم قابل احترام ایران زیر فشار تحمیل و تهدید خواسته‌های دیگران را قبول نمی‌کنند.

وزیر امور خارجه کشورمان، در بخشی دیگر از صحبت‌های خود خاطرنشان کرد: بحث مبارزه با خشونت و افراطی گری را باید از طریق اقتصادی، فرهنگی و آموزشی دنبال کرد و تنها راهکار نظامی کفایت نمی‌کند.

انتهای پیام

کد N959845

وبگردی