آفتاب
امین زاده:

باید در جهت ایجاد گفتمان مشترک صلح در جهان بکوشیم

باید در جهت ایجاد گفتمان مشترک صلح در جهان بکوشیم

معاون حقوقی رئیس جمهور گفت: متاسفانه روند نزولی شان و کرامت انسانی در جهان رو به گسترش دارد که باید این چالش را با تلاش برای ایجاد یک گفتمان مشترک صلح حل کنیم.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) الهام امین‌زاده در مراسم بزرگداشت روز جهانی صلح که با حضور نماینده سازمان ملل متحد در ایران، در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای انقلاب اسلامی و قربانیان راه صلح اظهار کرد: در دنیا، صلح وضعیت مبهمی دارد و متاسفانه روند نزولی شان و کرامت انسانی رو به گسترش است که بایستی این چالش را با ایجاد طرحی نو در جهت به وجود آوردن یک گفتمان مشترک صلح در جهان حل کنیم.

او با اشاره به پیشنهاد رئیس جمهور در سازمان ملل متحد برای ایجاد جهانی عاری از خشونت اظهار

کرد: رئیس جمهور زمانی این پیشنهاد را ارائه کردند که هنوز افراطی گری در خاورمیانه به این میزان گسترش نیافته بود و ایشان نسبت به این مسأله هشدار دادند که اگر حمایت های مالی و سیاسی از گروه های افراطی و خشونت طلب انجام شود، جنگ طلبی تمام جهان را در برخواهد گرفت اما متاسفانه هیچ کدام از کشورها و نهادهای مربوط به این دغدغه توجهی نکردند.

معاون حقوقی رییس‌جمهور افزود: ما امروز شاهد این هستیم که کودکان و زنان بی‌گناهی تا شنیع ترین وضع در جهان قربانی جنگ طلبی‌های گروه‌ها می‌شوند.

وی با بیان اینکه در جامعه ما تکثر و تنوع فرهنگی وجود دارد اظهار کرد: این تکثر و تنوع فرهنگی در جامعه ما هم می‌تواند تضادهایی ایجاد کند و هم می‌تواند به تفاهم و توافق فرهنگی تبدیل شود.

امین زاده با بیان اینکه سه عامل قدرت، جریان نخبگان و فضای مردمی در جهان بایستی به گسترش صلح کمک کند، گفت: نظام قدرت در عرصه جهانی باید تابع قانون باشد، جریان نخبگان باید به ارائه خدمات به مردم بپردازد و مسئولیت پذیر باشد و باید در فضای مردمی نیز همبستگی و تفاهم را گسترش دهیم.

وی با اشاره به فعالیت‌هایی که دولت‌های اسلامی می‌توانند در زمینه صلح ارائه دهند، گفت: دولت‌های اسلامی می‌توانند در قالب سازمان کنفرانس اسلامی شبکه صلحی را تشکیل دهند تا جلوی افراطی‌گری را بگیرند.

امین‌زاده ایجاد صلح عادلانه را در برگیرنده تمام حقوق مدنی وشهروندی توصیف کرد و افزود:‌ با تحقق صلح عادلانه تمام حقوق مدنی و شهروندی نیز تامین می‌شود.

وی با بیان اینکه در صلح عادلانه از نظر اسلام تفکرات افراطی جایی ندارد، اظهار کرد: در اسلام کسی نمی تواند صلح را زیر سوال ببرد چرا که از دیدگاه قرآن سرزمین اسلام سرزمین صلح است و تفکرات افراطی در آن جایی ندارد.

معاون حقوقی رییس‌جمهور با اشاره به ریشه‌یابی علت افراطی گری در جهان اسلام تصریح کرد: تفکرات افراطی وخشونت بار موجب شده است تا جهان اسلام ، جهان افراطی‌گری معرفی شود؛ افراطی که ریشه در جهل و بیکاری دارد و همین دو عامل موجب شده است تا جوانان با نادانی و نبود اشتغال به گروه های تندرو و خشونت طلب متمایل شوند.

وی ادامه داد: به همین سبب است که اگر در چنین کشورهایی نظام عادلانه اقتصادی و آموزشی حاکم شود، می‌توانیم شاهد خشکاندن ریشه افراطی‌گری باشیم.

امین‌زاده به وظیفه سازمان ملل در ایجاد صلح عادلانه اشاره کرد و گفت:‌ وظیفه سازمان ملل در این زمینه بسیار سنگین است و بایستی نسبت به حقوق ملت‌ها، حق مردم در تعیین سرنوشت خود و همچنین ممنوع کردن دخالت برخی از کشورها در امور داخلی سایر کشورها و نیز افراطی‌گری آماده فعالیت و ارائه راهکار باشد.

معاون حقوقی رئیس جمهور در پایان به حمایت‌های حقوقی و بین‌المللی برای ایجاد صلح عادلانه در جهان اشاره کرد و یادآور شد: بایستی حامیان تروریسم را مواخذه کرد و جامعه جهانی را برای مقابله با خشونت آماده ساخت.

انتهای پیام

کد N959766

وبگردی