آفتاب

چورکین: همه امضاء کنندگان توافق هسته ای ایران به تعهداتشان عمل می کنند

چورکین: همه امضاء کنندگان توافق هسته ای ایران به تعهداتشان عمل می کنند

واحد مرکزی خبر نوشت: ویتالی چورکین نماینده روسیه در سازمان ملل روز سه شنبه اعلام کرد روسیه تردید ندارد که همه امضاء کنندگان توافق هسته ای ایران با دقت تمام به تعهدات خود عمل خواهند کرد.

به گزارش خبرگزاری ایتارتاس از نیویورک ، چورکین در نشست شورای امنیت سازمان ملل افزود مسکو روند بررسی توافقنامه هسته ای میان تهران و پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل به علاوه آلمان را در مجالس ایران و آمریکا از نزدیک دنبال می کند و امیدواریم همه چیز به خوبی و بدون هیچگونه وقفه ای پایان یابد.

این دیپلمات روس یادآور شد احتمالا هجدهم اکتبر روزی است که این توافقنامه اجرایی خواهد شد و پس از آن تهران اجرای تدابیر عملی را به منظور مطابقت دادن برنامه هسته ای خود با تعهدات قید شده در چارچوب برنامه جامع اقدام مشترک آغاز خواهد کرد. آمریکا و اعضای اروپایی گروه پنج به علاوه یک آماده سازی مبنایی قانونی برای لغو تحریم های یکجانبه را علیه ایران آغاز خواهند کرد. هیچ دلیلی نداریم که تردید داشته باشیم همه طرف ها با دقت تمام به تعهدات خود عمل نخواهند کرد.
وی خاطر نشان کرد روسیه به همراه ایران تدابیر مقدماتی را در خصوص آن بخش هایی از برنامه جامع اقدام مشترک اتخاذ خواهد کرد که اجرای پروژه های دوجانبه ایران و روسیه را به ویژه تولید ایزوتوپ های پایدار در تاسیسات هسته ای فردوی ایران و انتقال اورانیوم کم غنی شده ایران به خارج از این کشور شامل می شود.

ایران و گروه پنج به علاوه یک چهاردهم ژوئیه سال 2015 میلادی برنامه جامع اقدام مشترک را درباره برنامه هسته ای تهران امضاء کردند. ایران پلوتونیوم مورد استفاده در تولید سلاح را نخواهد ساخت و ذخایر اورانیوم غنی شده 3 و 67 صدم درصدی خود را به 300 کیلوگرم برای 15 سال آینده محدود خواهد کرد.

در این راستا ، تحریم ها علیه ایران به تدریج لغو خواهد شد و تحریم تسلیحاتی شورای امنیت سازمان ملل به مدت پنج سال همچنان به قوت خود باقیست و ممنوعیت فروش فن آوری موشک بالستیک به ایران هشت سال ادامه خواهد داشت.
کارشناسان سازمان بین المللی انرژی اتمی برای 25 سال آینده بر تاسیسات هسته ای ایران نظارت خواهند داشت و چنانچه هریک از مفاد توافقنامه توسط ایران نقض شود ، تحریم ها علیه ایران ازسرگرفته می شود.

52261

کد N959229

وبگردی