آفتاب
همزمان با هشدار سازمان ملل درباره گسترش درگیری‌ها در قدس؛

پیش‌نویس بیانیه اردن درباره مسجدالاقصی روی میز شورای امنیت

پیش‌نویس بیانیه اردن درباره مسجدالاقصی روی میز شورای امنیت

در پی حملات مکرر صهیونیست‌ها به مسجدالاقصی و درگیری با فلسطینیان در روزهای اخیر و هشدارهای بین المللی درباره احتمال بالاگرفتن این درگیری‌ها، شورای امنیت سازمان ملل پیش‌نویس بیانیه اردن در خصوص تحولات اخیر در مسجدالاقصی را مورد بررسی قرار می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، در این پیش‌نویس نسبت به تحولات اخیر در قدس شرقی و به ویژه تجاوز صهیونیست‌ها به مسجدالاقصی ابراز نگرانی و از شورای امنیت خواسته شده تا تمامی طرف‌ها را به توقف اقدامات تحریک آمیز و خشونت‌ها و احترام به قوانین بین‌المللی دعوت کند.

در این پیش‌نویس خواسته شده تا به تندروها اجازه بر هم زدن ثبات را ندهند و به حرمت این مکان مقدس احترام بگذارند.

همچنین منابع اعلام کردند که این پیش نویس در میان اعضای شورای امنیت توزیع شده است.

نیروهای رژیم صهیونیستی و شهرک‌نشینان از چند روز گذشته به بهانه نزدیکی اعیاد سال نوی یهودیان به مسجدالاقصی یورش برده و با نمازگزاران درگیر شده‌اند. با افزایش موج تنش‌ها در اطراف مسجدالاقصی فلسطین و برخی کشورهای عربی وغربی یورش شهرک نشینان را محکوم کردند.

یورش شهرک نشینان به مسجد الاقصی به شکل کنونی از چند سال گذشته تاکنون بی‌سابقه بوده و رژیم صهیونیستی تاکنون هیچ اقدامی را برای توقف تنش‌ها اتخاذ نکرده و در قبال این اقدامات سکوت کرده است.

ادامه محکومیت‌های جهانی حمله شهرک‌نشینان به مسجد الاقصی

در همین راستا، رئیس کمیته امور خاجه پارلمان اروپا افزایش تنش‌ها و خشونت‌ها در قدس را محکوم کرد و گفت: این اقدام بسیار نگران کننده است؛ چرا که اماکن مقدس باید دور از خشونت‌ها و درگیری‌ها باشند.

وی از طرف‌های اسرائیلی و فلسطینی خواست تا برای توقف خشونت‌ها چاره‌ای بیندیشند.

محمد افضال خان، عضو پارلمان اروپا نیز اعلام کرد که آنچه در مسجدالاقصی رخ داد قابل قبول نیست چرا که باید قداست این مکان حفظ شود.

سخنگوی دفتر ریاست جمهوری ترکیه نیز حملات مذکور را محکوم و اعلام کرد که اسرائیل با این تحرکات در حقیقت با آتش بازی می‌کند.

آمریکا، سازمان ملل و اتحادیه اروپا نیز در بیانیه‌های جداگانه نسبت به شعله ور شدن آتش خشونت در منطقه به دلیل درگیری‌های اخیر در قدس هشدار داده بودند.

هشدار سازمان ملل نسبت به گسترش دامنه درگیری‌ها در قدس

همچنین نیکولای ملادنف، هماهنگ کننده روند صلح خاورمیانه نسبت به ادامه درگیری‌ها در قدس که احتمالا خشونت را به خارج از این شهر خواهد کشاند هشدار داد.

وی از تمامی طرف‌ها خواست تا از اقدامات تحریک آمیز خودداری کنند؛ چرا که به عقیده وی درگیری‌ها احتمالا موجب دامن زدن به "تندروی" در خاورمیانه خواهد شد.

این مسئول عضو سازمان ملل همچنین قاهره و تل‌آویو را به گشایش کامل تمامی گذرگاه‌های زمینی در غزه دعوت کرد.

هشدارهای بین المللی نسبت به وخامت اوضاع در حالی صورت می‌گیرد که شهرک‌ نشینان صهیونیست‌ امروز (چهارشنبه) برای چهارمین روز متوالی به مسجدالاقصی یورش بردند.

انتهای پیام

کد N959155

وبگردی