آفتاب
در واکنش به اعتراض واشنگتن به حبس رهبر اپوزیسیون؛

مادورو: ونزوئلا از دست "پینوشه" جدید نجات یافته است

مادورو: ونزوئلا از دست "پینوشه" جدید نجات یافته است

رئیس جمهوری ونزوئلا در دفاع از حکم حبس 14 ساله‌ای که علیه رهبر اپوزیسیون این کشور پس از اعتراضات مرگبار سال گذشته میلادی صادر شده، گفت: ونزوئلا از دست شخصیتی شبیه به آگوستو پینوشه، دیکتاتور سابق شیلی جان سالم به در برده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، لئوپولدو لوپز، رهبر اپوزیسیون ونزوئلا روز پنج شنبه به برانگیختن اعتراضاتی محکوم شد که سال گذشته میلادی منجر به ناآرامی و کشته شدن 43 تن شده بود. وی در خصوص اتهامات تحریک آتش زنی، خشونت و خسارت به اموال عمومی گناهکار شناخته و به 13 سال و 9 ماه حبس در زندان محکوم شد.

نیکولاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا با اشاره به آگوستو پینوشه، دیکتاتور سابق شیلی گفت: ما سرزمینمان را در برابر یک "پینوشه" واکسینه می‌کنیم. اگر ونزوئلا باید مسئولیت کل جهان را به عهده گیرد و سرانجام به تنهایی از حقوقش همچون صلح، عدالت و دموکراسی دفاع کند، این دقیقا کاری است که ما انجام می‌دهیم. واشنگتن تو نیز با دقت گوش کن.

محکومیت لوپز اعتراضات و محکومیت بین‌المللی را به همراه داشت.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا گفت: واشنگتن از این مساله به شدت ناراحت شده و این اتهامات را نامشروع می‌داند و خواستار آزادی تمامی مخالفان محبوس دولت ونزوئلا است.

این در حالی است که ونزوئلا آمریکا را متهم کرده که با انتقاد "توهین آمیز" یک تجدید رابطه نوظهور میان این دو دشمن ایدئولوژیک را به خطر انداخته است.

دولت سوسیالیست ونزوئلا می‌گوید، لوپز یک جانی تحت حمایت واشنگتن است که قصد دارد کودتایی را با ظاهر اعتراضات صلح آمیز به راه اندازد.

مادورو در ادامه سخنان خود گفت: اگر اجازه دهم که سرنگون شوم، آن وقت یک دموکرات عالی هستم؟ در آن صورت ونزوئلا سرانجام همانند لیبی ضعیف شده و گرفتار آشوب، تفرقه و کشتار می‌شود. آن وقت مادورو مرد والا مقامی خواهد بود که لیاقت تحسین واشنگتن را دارد!

این در حالی است که مخالفان دولت ونزوئلا می‌گویند: در حقیقت این خود مادورو است که یک فرمانروای خودکامه اغفال کننده است نه مخالفانش.

دولت پیش از انتخابات پارلمانی دسامبر سال جاری میلادی که پیش بینی شده در آن ناکام می‌شود، توطئه‌های کودتا را برای اعمال زور بر مخالفان اشاعه می‌دهد.

به گفته وکلای لوپز، در جریان جلسه دادگاه غیرعلنی موکلشان دادگاه تنها اجازه داد دو شاهد در جلسه حاضر شوند در حالی که دادستان‌ها 108 شاهد ارائه کردند.

انتهای پیام

کد N959147

وبگردی