آفتاب

هشدار کری به لاوروف درباره نگرانی واشنگتن ازحمایت روسیه از بشار اسد

هشدار کری به لاوروف درباره نگرانی واشنگتن ازحمایت روسیه از بشار اسد

واحدمرکزی خبر نوشت: به گزارش خبرگزاری فرانسه از واشنگتن، جان کری وزیر امور خارجه آمریکا سه‌شنبه به سرگئی لاوروف همتای روسی خود هشدار داد حمایت مسکو از بشار اسد رئیس جمهور سوریه می تواند باعث تشدید جنگ در سوریه شود.

کری چند ساعت پس از اظهارات ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه که در آن ادامه حمایت سیاسی و نظامی مسکو را از رئیس جمهور سوریه تأیید و توجیه کرد با لاوروف تماس گرفت تا باردیگر موضع واشنگتن را در این خصوص متذکر شود.
وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: «جان کری در گفتگوی تلفنی خود با همتای روسی اعلام کرد ادامه حمایت روسیه از بشار اسد ممکن است باعث تشدید و گسترش مناقشه شود و به هدف مشترک ما که مبارزه با افراط گرایی است، ضربه بزند».
کری باردیگر گفت برای آمریکا، مبارزه ائتلاف نظامی بین المللی به فرماندهی آمریکا با داعش که کنترل مناطق وسیعی از خاک عراق و سوریه را در دست دارد، نمی تواند به همکاری با بشار اسد منجر شود.
بنا بر بیانیه وزارت امور خارجه آمریکا، جان کری در این گفتگوی تلفنی باردیگر بر تعهد آمریکا در مبارزه با داعش به همراه ائتلافی متشکل از بیش از 60 کشور که اسد هرگز نمی تواند عضو معتبری برای آن باشد، تأکید کرد و گفت آمریکا از نقش سازنده روسیه در تلاش‌ها بر ضد داعش استقبال می کند.
وزیر امور خارجه آمریکا خاطر نشان کرد: «راه‌حل نظامی برای مناقشه‌ فراگیر در سوریه وجود ندارد و این مناقشه باید از طریق انتقال سیاسی بدون حضور اسد حل و فصل شود».
آمریکا بارها از روسیه که متحد نزدیک سوریه است، خواسته بود بشار اسد را به کناره‌گیری از قدرت و تحویل حکومت به دولتی انتقالی متقاعد کند.
باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا جمعه باردیگر از روسیه انتقاد کرد و گفت راهبرد حمایت از حکومت بشار اسد روسیه محکوم به شکست است.
اما کرملین این انتقادها را رد کرد. دمیتری پسکوف سخنگوی رئیس جمهور روسیه شنبه بار دیگر گفت: «جایگزینی برای حکومت بشار اسد به منظور تأمین امنیت کشور، مبارزه با پیشروی داعش و تضمین یکپارچگی کشور وجود ندارد».
پوتین نیز سه‌شنبه در پاسخ به اتهامات واشنگتن در مورد استقرار تجهیزات نظامی و سربازان روسی در سوریه گفت: «ما از دولت سوریه در مبارزه با تهاجم زمینی حمایت می کنیم. ما کمک نظامی فنی خود را به دولت سوریه پیشنهاد کردیم و به ارائه این کمک ادامه می دهیم».
پوتین این اظهارات را در نشستی در دوشنبه پایتخت تاجیکستان عنوان کرد.

4949

کد N958883

وبگردی