آفتاب
عمادالدین باقی:

توافق هسته‌ای سایه جنگ را از سر ایران دور کرده است

توافق هسته‌ای سایه جنگ را از سر ایران دور کرده است

عمادالدین باقی گفت: توافق هسته‌ای باعث دورشدن سایه جنگی از سر ایران شده است که در صورت رخ دادن فجایع زیادی را به همراه داشت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، عمادالدین باقی عصر امروز در نشست روز جهانی صلح که در محل حزب اراده ملت برگزار شده بود طی سخنانی با عنوان ریشه‌یابی آبشخورهای جنگ اظهار کرد: در موضوع هسته‌ای و توافقی که بین ایران و کشورهای 1+5 انجام شد شاهد دورشدن سایه جنگ از سر کشورمان بودیم که اگر رخ می‌داد فجایع بسیاری را به همراه خود داشت.

او با بیان اینکه ترویج حقوق بشر کمکی به تحقق صلح مثبت خواهد بود اظهار کرد: اگر به ترویج حقوق بشر کمک کنیم زمینه تحقق صلح مثبت را به وجود خواهیم آورد و به همین دلیل بود که سال‌ها پیش نیز مطرح کردم که لازم است جنبش حقوق بشرخواهی را بر جنبش اصلاح‌طلبی مقدم بدانیم چرا که اصلاح طلبی ذیل حقوق بشر تعریف می‌شود و بخشی از آن است و اگر به موضوع حفظ و دفاع از حقوق بشر بپردازیم درواقع راه اصلاح طلبی را نیز در پیش گرفته‌ایم و مشکلات بسیاری را خلق خواهیم کرد.

باقی با بیان اینکه باید برای ایجاد صلح مثبت و پایدار به ریشه‌یابی آبشخورهای جنگ بپردازیم، اظهار کرد: در مورد زمینه‌ها و بسترهای وقوع جنگ نظرات مختلفی وجود دارد، برخی تضاد در برخورداری از منافع را عامل جنگ می‌دانند و برخی نیز مثل توماس هابز طبیعت و سرشت بشری را جنگ‌طلب معرفی می‌کنند و عده‌ای نیز چون ژان ژاک روسو به ذات انسان نگاه خوشبینانه‌ای دارند و عامل جنگ و جنگ‌طلبی را تمدن بشری عنوان می‌کنند.

او با بیان اینکه از نظرگاهی دیگر می‌توان دانایی را منبع صلح و نادانی را منشا جنگ افروزی دانست اظهار کرد: دانایی اگر همگانی باشد راه را بر جنگ می‌بندد،‌ اما توجه به این نکته نیز ضروری است که کسانی که از جهالت دور شده‌اند و یکسره در ستایش صلح سخن می‌گویند به این مفهوم بیشتر به عنوان یک شعار می‌نگرند و همچنان ریشه‌ها و بنیاد‌های تفکرات جنگ‌طلبانه در آن‌ها وجود دارد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب افزود: در متن جهان‌بینی‌های دینی و سکولار نیز موضوع جنگ و لزوم پرداختن به آن وجود دارد و بنابراین نمی‌توان جهل را به تنهایی منشا جنگ‌افروزی دانست و دانایی را نیز تنها منبع صلح معرفی کرد.

این روزنامه‌نگار با بیان اینکه ریشه‌های جنگ‌طلبی و جنگ‌افروزی در انسان‌ها به دو قطبی‌هایی بازمی‌گردد که درون هر انسانی وجود دارد، اظهار کرد: آبشخورهای اصلی وقوع جنگ دوقطبی‌هایی هستند که در وجود انسان‌ها ریشه دوانده‌اند و تا از درون انسان رخت نبندند جهان نیز روی صلح را به خود نخواهند دید.

این فعال حقوق بشر افزود: همه چیز در جهان دو قطبی‌شده ذهن انسان به خوب یا بد و حق یا باطل تقسیم می شود و این پدیده هم در جامعه سنتی و کهن گذشته وجود داشته است و هم جامعه مدرن امروز را با خود درگیر کرده است و این ساختارها اجازه نمی‌دهند که افراد به کنه مسایل مختلف پی ببرند.

وی این دوقطبی‌ها را بستر اصلی جنگ‌افروزی در جهان معرفی کرد و افزود: ریشه دو قطبی‌کردن‌ها در انسان به دوران کودکی و تربیتش توسط پدر و مادر بازمی‌گردد که آن‌ها با استفاده از مفاهیم ارزشی و تفکیک آن‌ها از یکدیگر آسان‌ترین راه را در پرورش کودکان‌شان درنظر می‌گیرند و با جهت دادن به ذهن آن‌ها این مفاهیم دو قطبی را در ذهن آن‌ها نهادینه می‌کنند که در نهایت تاثیر خود را در بزرگسال شدن کودکان نشان می‌دهند.

این فعال حقوق بشر در پایان نیز با تاکید بر اینکه اگر از دوگانگی‌ها و دوقطبی‌های خوب و بد و حق و باطل فاصله بگیریم می توانیم به صلح نزدیک‌تر شویم گفت: اگر از دوگانگی‌های ذهنی و دوقطبی‌هایی که در درون‌مان نهادینه شده است فاصله بگیریم و خیر را نه در مقابل شر بلکه همچون نوری ببینیم که در طیف های مختلف قوی تا ضعیف پراکنده شده‌اند می‌توانیم با بسترهای جنگ و جنگ‌افروزی مقابله کنیم که این نگاه نیز در کلام اسلامی هم وجود دارد.

انتهای پیام

کد N958629

وبگردی