آفتاب

تغییرات در مدیریت حزب عدالت و توسعه نشانه چیست؟

تغییرات در مدیریت حزب عدالت و توسعه نشانه چیست؟

برگزاری پنجمین کنگره حزب عدالت وتوسعه که قبل از انتخابات 10 آبان را می توان نقطه عطفی در تاریخ این حزب دانست. در فهرست هیات مدیریت تغییرات مهمی انجام و کسانی که از بدو تاسیس حزب تا کنون در رده های بالا مسئولیت داشتند کنار گذاشته شدند.

مرتضی هاشمی: برگزاری پنجمین کنگره حزب عدالت وتوسعه که قبل از انتخابات 10 آبان را می توان نقطه عطفی در تاریخ این حزب دانست. در فهرست هیات مدیریت تغییرات مهمی انجام و کسانی که از بدو تاسیس حزب تا کنون در رده های بالا مسئولیت داشتند کنار گذاشته شدند.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از بی بی سی ترک، برگزاری پنجمین کنگره حزب عدالت وتوسعه که قبل از انتخابات زودهنگام 10 آبان (اول نوامبر) را می توان نقطه عطفی در تاریخ این حزب دانست. در فهرست هیات مدیریت و تصمیم گیری مرکزی حزب اسلام گرای ترکیه تغییرات مهمی انجام شد و کسانی که از بدو تاسیس حزب تا کنون در رده های بالای حزب مسئولیت داشتند کنار گذاشته شدند.

اشخاصی همچون علی باباجان و مهمت شیمشک که از ارکان اقتصادی حزب حاکم شمرده میشوند همچنین حسین چلیک و سعدالله ارگین که از آغاز تاسیس حزب جزو این هیات بودند در فهرست قرار نگرفتند .کارشناسان این تغییرات را نشانی از پاکسازی رده بالای حزب از یاران «عبدالله گل » (رییس جمهور قبلی ترکیه و از بنیانگذاران حزب آک پارتی ) توسط رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه دانستند.

سدات بوزکورت خبرنگار سیاسی فاکس نیوز ترکیه که اخبار حزب حاکم را از نزدیک دنبال می کند در گفتگو با بی بی سی گفت:« عبدالله گل که از چند سال پیش عملا از حزب کنار گذاشته شد . حالا این تصفیه دارد به صورت کامل انجام می شود .»

بوزکورت اعتقاد دارد به رویدادهای این کنگره باید از دو جنبه توجه کرد:« اول اینکه این کنگره کنگره حذف کسانی بود که اردوغان با کمک آنها حزب آک پارتی را تاسیس کرده بود .این افراد کسانی بودند که ستون فقرات حرکت مستقلی به نام «نگاه ملی» به رهبری نجم الدین اربکان را تشکیل می دادند .پاکسازی های که در این کنگره انجام شد را می توان پاک کردن گذشته حزب قلمداد کرد. نگته دوم این است که این تغییرات خواست کنگره نبود و فشارهای بیرونی بر این تصمیمات تاثیرگذار بود. اگر برای کسب کرسی ریاست حزب بینالی ییلدریم هم نامزد می شد می توانست رای لازم(1353 رای ) را کسب کند .اما این خواست اردوغان نبود.»

خالی شدن نیمی از صندلی های سالن بعد از انتخاب دوباره احمد داوود اوغلو به عنوان رییس حزب نیز حکایت از همین نکته داشت.

اما برخی کارشناسان طرفدار حزب اعتقاددارند که برخی جریانها میخواهند با این فشار ها بین نخست وزیر و رییس جمهور اختلاف 

ایجاد کنند . سردار آرسون کارشناس تلویزیون دولتی ترکیه در گفت و گو بابی بی سی با تاکید بر اینکه وجود تفاوت در تفکرات رهبران طبیعی است گفت: «اما فضای این کنگره فضای اتحاد و یکدلی بود . فهرست جدید هیات مدیریت و تصمیم گیری چیز غافلگیرکننده ای نبود .همان لیستی بود که انتظار می رفت.»

آیا این فهرست اردوغان بود ؟

در این کنگره هیات مدیریت و تصمیم گیری مرکزی حزب که 50 عضو دارد دچار تغییر شد و بعضی از اعضای کنونی کنارگذاشته شدند.منابع نزدیک به آک پارتی از این لیست به عنوان لیست اردوغان نام بردند.

فاروک آجاررییس هیات مدیره شرکت تحقیقاتی اندی آر که در سالن برگزاری کنگره حضور داشت معتقد است:« حزب عدالت وتوسعه هنوز نتوانسته با از دست رفتن اقتدارش را هضم کند. از وقتی اردوغان رییس جمهور شد و از رهبری حزب کناره گرفت خلا که در حزب به وجود آمد هنوز پا برجاست. وی با اشاره به اینکه هنوز اردوغان برای حزب تصمیم می گیرد و این لیست را او انتخاب کرده گفت:«فک نمی کنم این کنگره که در این مقطع حساس که زمان زیادی تا انتخابات زودرس نمانده بتواند برای پیروزی و کسب اکثریت در پارلمان ترکیه به آک پارتی کمک کند. شکست در انتخابات قبلی رویرفتار آک پارتی و تصمیم های آنها تاثیر گذاشته اما این تغییر جهت تغییر جهت درستی نیست.

49308

کد N958606

وبگردی